Al rijdend DCC CV's programmeren (NMRA "variable acces" )
Boklok schrijft:
Deze module is een uitkomst om snel te experimenteren met verschillende instellingen van dcc decoder. Tijdens het rijden even een waarde in de decoder veranderen, zlfs met meerdere locs op de baan. Je geeft eerst aan in welke loc(decoder) er gewijzigd moet worden, dan gemakkelijk de cv-waarde aanpasen en kijken naar het reseltaat. Op deze manier kun je snel en gemakkelijk de loc(decoders) finetunen (bijv. afremmassasimulatie).
Voor dcc-rijders vind ik deze module erg waardevol
Boklok
Mark schrijft:
Er komen twee nieuwe menu-keuzes bij:
Sys->DCC CV BYTE Config Variable Access
Sys->DCC CV BIT Value Variable Access
Bij de eerste keuze(BYTE) moeten er drie velden ingevuld worden volgens onderstaande volgorde:
1) Huidig lokdecoder dcc-adres.
2) CV nummer van te schrijven byte waarde.
3) De nieuwe byte waarde te schrijven naar het CV nummer.
Bij de tweede keuze(BIT) moeten er vier velden ingevuld worden volgens onderstaande volgorde:
1) Huidig lokdecoder dcc-adres.
2) CV nummer van te schrijven bit waarde.
3) Bitnummer van het CV nummer.
4) De nieuwe bit waarde(0 of 1) te schrijven naar het CV bitnummer.
Nadat teruggekeerd is naar het hoofdmenu is de decoder op de baan geprogrammeerd met de nieuwe waarde.
Kijk in de bijsluiter van de decoder na voor welke programmeermethode deze uitgerust is. Dcc decoders kunnen namelijk:
1) Geen van beide (en dus alleen op programmeerbaar via "Service Mode" ).
of
2) Alleen BYTE maar geen BIT schrijven.
of
3) Alleen BIT maar geen BYTE schrijven.
of
4) Zowel BIT als BYTE programmeeropdrachten kunnen verwerken.
Mvg Mark
Beste Mark
Begrijp er eigenlijk niet zo veel van.
Mss iets uitgebreider uitleggen.
Teunis
Er komt wellicht een dag dat ik me ook ga bezighouden met het tot in de puntjes programmeren van de lokdecoder, maar dat komt pas als de baan klaar is en dan hoef ik het ook pas te begrijpen.
Nu zijn de maximale snelheid, optrek- en afremvertraging en soundvolume de enigen die belangrijk zijn.
Overigens begint nu op de markt te komen een decoder met o.a. electrische koppelingen, ik verwacht dat dit soort dingen wel steeds vaker zal gaan komen, waar je overigens gelijk de conclusie uit kunt gaan trekken dat banen met een echt landschap op de achtergrond gaat raken.
Groet, Anne W
Bert Stehouwer schrijft:
Beste Alllen,
Het tijdens bedrijf wijzigen van cv's is een ware vooruitgang! Het wijzigen van de optrek/afrem waarden tijdens het zelfleren van de remweg is zeer prettig. Ook het wijzigen van div snelheids waarden tbv dubbeltractie gaat vlot.
Het werken met bit en byte's is een hobby apart en nodig om bv zwaailampen in te stellen, verlichtings sterkte met Leds'etc.
Een goede uitleg is te vinden op
www.dccdecoderservice.nl /dcctechniek /decoders
m vr gr Bert