raptor-forum.nl

RAPTOR Informatie uit de Raptor Fabriek => BESCHRIJVING van de Extra (Uitbreiding) Modulen voor de Raptor => Topic gestart door: Teunis op 28:december:2011, 14:28:53

Titel: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Teunis op 28:december:2011, 14:28:53
Met deze module kun je instellen dat een lok, zodra hij de stopmelder geactiveerd heeft, nog een in te stellen hoeveelheid tijd (in tienden van seconden ) op kruipsnelheid doorrijdt.

De instelling is per blok en per lok, dus zeer flexibel.

Toepassingen:

het begin van de stopmelder ligt eigenlijk iets te vroeg, zodat de trein niet helemaal langs het perron staat, dan kan je deze optie gebruiken

afwisselend korte en lange treinen langs het perron, plaats van de stopmelder afstemmen op de korte trein, de lange trein geef je dan deze optie.

treinstellen met rubber bandjes op het voorste  draaistel, plaats van de stopmelder afstemmen op het tweede draaistel, andere treinen deze optie geven.

voor n-spoorders: de ICE kan de motor/stroomafname is de middenwagon hebben, stopmelder afstemmen op deze middenwagon, andere treinen deze optie geven.

draaischijf: zie de demo in Houten.

Groet, Anne W

Anne heeft deze optie beschreven.
De afgelopen week heb ik de module in de praktijk getest.
Wat ik mis is, is de mogelijkheid de ingevoerde tijd (in tienden van seconden) te wijzigen.
Volgens de huidige mogelijkheid moet je eerst de ingevoerde gegevens wissen en dan opnieuw invoeren met een aangepaste tijd. Dat werkt niet lekker, beste madlab.
Mijn vraag is wil je of kan je de optie uitbreiden met een knop voor het wijzigen van de ingevoerde tijd?? Naast die van toevoegen (add) en wissen (delete).

Graag!

teunis

Beste Teunis en "Chef",

Met je opmerking over het veranderen van de tijd in een bestaande situatie ben ik het zeer eens, dezelfde situatie bestaat ook bij het aan- en uitzetten van lokfuncties, ook hier moet je de hele instructieregel deleten en opnieuw, met de nieuwe uitsteltijd, invoeren.

Groet, Anne W

Citaat
Teunistreinen schreef:
Wat ik mis is, is de mogelijkheid de ingevoerde tijd (in tienden van seconden) te wijzigen.
Volgens de huidige mogelijkheid moet je eerst de ingevoerde gegevens wissen en dan opnieuw invoeren met een aangepaste tijd. Dat werkt niet lekker, beste madlab.
Mijn vraag is wil je of kan je de optie uitbreiden met een knop voor het wijzigen van de ingevoerde tijd?? Naast die van toevoegen (add) en wissen (delete).

Antwoord van Madlab

Als het goed is vindt een "Chg" plaats via een Add.
Maw, een "tussen-DEL" is niet nodig..

DUS
Een "Change" knop is niet nodig.
De ingevoerde data "blok nummer" en "uitsteltijd" kan je veranderen door direct de knop "ADD" weer te activeren, vervolgens zelfde "blok nummer" en de nieuwe "uitsteltijd" invullen.
Gisteravond getest en (natuurlijk) het werkt.

teunis

Dus met andere woorden, een ingevulde toevoeging, ADD, met hetzelfde bloknummer, maar met een andere tijd, overschrijft de bestaande menuregel.

O.k., is prima, maar niet goed voor de tijdverandering bij lokfuncties, de in te vullen menuregel is veel langer, dus daar zou wel een "CHG" moeten komen.

Groet, Anne W

Citaat
Anne W schreef:
Dus met andere woorden, een ingevulde toevoeging, ADD, met hetzelfde bloknummer, maar met een andere tijd, overschrijft de bestaande menuregel.

Dat is met andere woorden, dat is goed zoals jij het ziet.

Citaat
OK., is prima, maar niet goed voor de tijdverandering bij lokfuncties, de in te vullen menuregel is veel langer, dus daar zou wel een "CHG" moeten komen.

Dan moeten we dat weer aankaarten met Madlab.
En verder schrijven onder de extra modulen van lokfuncties.

teunis

Ja, dat bedoel ik, ik zal er wat over schrijven, maar wanneer weet ik nog niet.

Groet, Anne W
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: hwoltering op 15:februari:2012, 09:49:27
Ik heb een vraag mbt. deze module.
Ik heb deze ook aangeschaft en ben zeer tevreden over hoe precies de treinen nu stop waar ik wil.

Nu kom ik echter het volgende probleem tegen, en ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben:

Ik merk dat alle andere functies die de detectie van een stopmelder gebruiken werken vanaf het moment dat de trein voor het eerst de stop op rijdt, dus niet wanneer de trein stilstaat. Dit geeft een aantal problemen op mijn baan, waarvan deze de ergste is:
Een aantal treinen zijn zo lang dat ze net in het station passen. Dus wat gebeurd is dat de wissels worden vrijgegeven op het moment dat een trein de stop bereikt, maar nog door moet rijden, en dus nog op de wissels staat. Als er nu een andere trein achteraan komt, voor een ander spoor in het station, dan schakelt deze de wissels vrij voor die trein, en kan het voorkomen dat een wissel geschakeld wordt, en de eerste trein op 2 sporen terecht komt (dus wagons scheef). Is hier een manier voor om te zorgen dat de wissels pas geschakeld worden op het moment dat de 1e trein daadwerkelijk stil staat?
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Anne W op 15:februari:2012, 10:16:10
Beste (zou je je voornaam willen melden, praat wat makkelijker),

Ik snap je probleem en ik zou er maar één oplossing voor weten (als die zou werken), het gebruiken van een afsluitmelding als de "stopmelder" actief is, je sluit dan die achteropkomende rijwegen af voor een bepaalde tijd, ik zal meneer Raptor er eens naar laten kijken.

Het punt is eigenlijk dat je de optie nu gebruikt om een fout beginpunt van de melder op te heffen, eigenlijk moet het beginpunt van je melder zodanig liggen dat de trein veilig "binnen" het blok is (de stopmelder heeft ook een tweede functie: aankomstmelder, waardoor de achterliggende wissels weer vrij gegeven worden)

Dus eigenlijk zou je het begin van je stop/aankomstmelder wat moeten verplaatsen.

Groet, Anne W
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: hwoltering op 15:februari:2012, 10:27:42
Beste Anne,

Een afsluitmelder is ook niet echt een optie, aangezien ik maar 1 spoor heb om het station binnen te rijden, en dat zou betekenen dat er maar 1 trein in het station kan staan.

Het klopt idd dat ik die optie nu gebruik om een fout beginpunt van de melder op te heffen, maar ik had gehoopt dat de andere functies ook zouden worden tegengehouden tijdens het langzaam kruipen naar de stopplaats. Dit zou denk ik ook moeten kunnen, want de Raptor weet wanneer hij de trein stil moet zetten, dus dan zou het ook mogelijk moeten zijn (lijkt me) om pas dan de aankomst van de trein te melden.

Als het niet anders is, dan zal ik inderdaad de stops moeten gaan verplaatsen/inkorten.

Groet, Hans
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Anne W op 15:februari:2012, 16:42:55
Beste Hans,

Ik dacht dat je aan een afsluitmelder gewoon een maximale tijd kon vasthangen, zeg het aantal seconden dat je de stop/uitsteltijd hebt ingesteld, dan kan gedurende die tijd er geen achterop "kruisend" verkeer komen.

Maar ik weet dat niet zeker, ik vraag dat na, tenminste als ik dit topic op de normale manier terug kan vinden.

Groet, Anne W
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: hwoltering op 15:februari:2012, 16:57:07
Beste Anne W,

Ik heb nergens een optie gezien dat je een maximale tijd voor zo'n afsluitmelder kan aangeven, maar dan nog is het denk ik niet echt een optie, omdat je per rijweg maar 1 afsluitmelder kan definiëren, en die heb ik nu al allemaal ingesteld staan voor elke rijweg. Dit zodat als er ergens een wagon blijft staan dat er dan geen trein die rijweg in rijdt.

Ik gok dat ik de stops toch echt aan het verleggen kom dan.
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Anne W op 15:februari:2012, 17:43:02
Beste Hans,

Dat is zo wie zo de netste optie, wat rij je eigelijk 2-rail of 3-rail.

Op zich is het gebruik van de afsluitmelder als "losse wagen" detectie een mogelijkheid, maar:

indien de losse wagen op de stopmelder staat, zal er geen trein die rijweg nemen, je krijgt een melding dat je de melder moet controleren

indien de losse wagen op de remmelder staat, zal de trein die rijweg wel nemen, maar gelijk naar kruipsnelheid gaan, dus dat levert een onschuldige aanrijding op.

En je hebt denk ik gelijk v.w.b. de afsluittijd, ik haal waarschijnlijk de maximale afsluit- en verlaattijd door elkaar.

Groet, Anne W
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Teunis op 15:februari:2012, 17:53:30
Ik heb nergens een optie gezien dat je een maximale tijd voor zo'n afsluitmelder kan aangeven, maar dan nog is het denk ik niet echt een optie, omdat je per rijweg maar 1 afsluitmelder kan definiëren, en die heb ik nu al allemaal ingesteld staan voor elke rijweg. Dit zodat als er ergens een wagon blijft staan dat er dan geen trein die rijweg in rijdt.

Ik gok dat ik de stops toch echt aan het verleggen kom dan.

Hans

In principe voldoe je dus niet aan de uitgangspunten voor geautomatiseerd rijden, de langste trein moet binnen de wisselstraten ruim passen. Ik realiseer me geod dat je daarmee niet bent geholpen.
Kan de laatste wagon van de langste trein, die dit probleem veroorzaakt een terugmelding geven?

Zo ja, dan kan je de wisselstraat als een afsluitmelder instellen?

mvg teunis

PS heb jij stroomdetectie of massadetectie?

Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: hwoltering op 15:februari:2012, 21:48:48
Anne W,

Ik snap het probleem, maar ik denk dus dat ik de stops moet gaan verleggen. Geen groot probleem, maar wel iets waarvan ik had gedacht dat het niet zou hoeven.
Je hebt gelijk wat aanrijdingen betreft. Maar dat langzaam rijden gebeurde nog niet toen ik die remmelder-module nog niet had, waardoor dus 1 van mijn treinen van de baan liep en een halve meter naar onderen viel. Niet echt fijn zeg maar. Ik heb er nog niet bij stil gestaan dat het nu dus anders zou zijn. Het probleem kan zich alleen voordoen dat doordat een trein een wagon gaat duwen, hij deze in een bocht alsnog van de baan kan laten lopen, maar dat zou uitzonderlijk zijn. Ik heb vandaag de eerste 3 omgebouwde treinen (analoog>digitaal) 7 uur lang laten rijden, zonder 1 probleem. Dus ik ben me denk ik ook banger aan het maken dan het daadwerkelijk is.

Ik rij trouwens met Märklin K-rail, 3-rail dus.


Teunis,

Je hebt wel gelijk, maar ik heb dus verschillende lengtes treinen, en je bent het denk ik wel met me eens dat een ICE zo lang mogelijk moet zijn. Nu heb ik daarvan de twee locs + 6 tussenwagons wat op een goede 2 meter uit komt. Mijn station is op het kortste spoor iets van 2.20m, dus het staat redelijk krap, maar op de rest van de baan ziet het er echt goed uit.

Om een wisselstraat als afsluitmelder te gebruiken is geen optie. De wagons zouden wel gedetecteerd worden, maar bij Märklin K-rail wissels worden de linker spoorstaaf al standaard verbonden met de rechter spoorstaaf, waardoor massa-detectie onmogelijk wordt.

Dat laatste gebruik ik dus nu al, en ik moet zeggen dat het voor de rest werkelijk perfect is.


Trouwens, meteen even een andere vraag. Hoeveel terugmelders gebruiken jullie nu zo op jullie baan? Ik heb nu 80% van de baan liggen en gebruik nu 3x 16-poorts terugmelders. Daar moeten er nog een aantal bij komen, want ook op het huidige aangelegde stuk moeten er nog een aantal tussenin gelegd worden om het allemaal wat beter te laten doorrijden. En gebruiken jullie massa-detectie of stroom-detectie?

Groeten, Hans
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Anne W op 15:februari:2012, 22:06:25
Beste Hans,

Er is een uitspraak van een bekende toneelspeler uit het riool: "de raderen draaien", en het gedraai heeft resultaat opgeleverd:

het schakelen van de wissels, het sein en het vertrek voor het station moet uitgesteld worden, die bereik je met de volgende opties:

wissels: 018>schakel-uitsteltijd van artikelen in de wisselstraat sturing
sein: 027>Hp1 uitsteltijd
vertrek: 037>machinist reactie op Hp1

alle 3 opties zijn instelbaar in sekonden, dus je stelt ze alle drie in op de tijd die je hebt ingevuld in de stopmelder-uitsteltijd en klaar is kees.

Nee, wissels bij k-rails kunnen niet dienen als "massa-detectie" melders, de railstaven zijn met elkaar verbonden.

Ik heb geen continu detectie, ik heb meldstukken van 20-25 cm, daatrussen zit dus geen detectie, ik gebruik op de dubbelsporige hoofdbaan per rijweg 2 melders: stop/aankomst en rem, bij lange rijwegen gaat de aankomstmelding apart (optie 021, aankomstmelder), dan worden het drie melders.

Op de enkelsporige bergbaan is het ook standaard 2 melders: afhankelijk van de rijrichting stop/aankomstmelder en remmelder of andersom, bij lange rijwegen zijn het 2 stop melders (aan elke kant één) en een rem/aankomstmelder ergens in het midden

Als je werkt met 005/015 automatische lokdecoder functies/instelbaar in tijd, dan kom je tot de ontdekking dat 011, Roodmelder (zet het sein op rood eerder als dat de rijweg afgelegd is, esthetische optie) ook een nuttige melder is

In totaal heb ik nu 96 meldpunten beschikbaar, er er zijn er een stuk of 90 van bezet.

Groet, Anne W
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: hwoltering op 15:februari:2012, 22:39:47
Zo, dat klinkt goed.

Als ik dit dus goed begrijp kan ik de wissels uitstellen met een x aantal seconden vanaf het moment dat de trein de stop bereikt. Dus als hij er dan nog 10seconden over doet om stil te gaan staan, en ik stel dit ook in voor de wissels, dan zullen ze geblokkeerd worden voor andere treinen tot op dat moment?

En voor de seinen bestaat dit dus ook. Zou vaak dezelfde tijd als de wissels zijn lijkt me.

En die machinist reactie is eigenlijk gewoon een leuke feature waarbij het sein op groen springt maar het nog een paar seconden duurt voordat de trein daadwerkelijk weg rijdt.


Zelf heb ik wel continue detectie (rem+stop per baanvak). Ik had eerst problemen met slechte contacten op bepaalde treinen (was de massa), omdat hij deze maar van 1 spoor kon halen ipv 2. Maar door een simpele diode tussen de twee spoorstaven aan te leggen is massa-detectie nog steeds mogelijk maar kan de trein wel massa krijgen op beide staven. Simpele oplossing dus.

Ik werk nog niet met die automatische lokdecoder functies trouwens. De baan is nog maar in aanbouw, puur houtwerk + rails, dus dat is nog niet aan de orde. Maar als dit verder is aangekleed dan is dat zeker wel de bedoeling. En dan is die roodmelder inderdaad wel leuk.

Groet, Hans
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Anne W op 15:februari:2012, 23:14:37
Beste Hans,

Je interpretatie is helemaal correct, ergens in mijn bouwtopic op 3-rail staat een flimpje van een sound-V200 die heel veel sekonden moet wachten voor hij mag gaan rijden, oorzaak: stationsmededeling-motoren starten-conducteursfluit-machinistfluit.

Groet, Anne W

Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Anne W op 16:februari:2012, 09:35:53
Beste Hans,

Er loopt nog een "andere weg naar Rome", maar daarvoor moet je me eerst vertellen:

of alle treinen stoppen in het station
hoe lang die stopmelder in het station is

Groet, Anne W
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: hwoltering op 16:februari:2012, 12:30:42
Beste Anne W,

Niet alle treinen stoppen in het station. Goederentreinen bijvoorbeeld, die rijden door.
En de stopmelder is +- 90cm op sommige sporen.

Groet, Hans
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Anne W op 16:februari:2012, 17:22:49
Beste Hans,

Ik bedoelde de lengte van de stopmelder waar je gebruik maakt van de stopmelder-uitsteltijd.

Groet, Anne W
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: hwoltering op 16:februari:2012, 17:59:53
Beste Anne W,

Op dit moment is het 'baanvak' bij het station ongeveer 2,20 meter, waarvan 1,30 meter remmelder is en 90cm stopmelder. En op deze stopmelder gebruik ik een uitsteltijd, die wel kan oplopen tot 15 seconden.

Groet, Hans
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Anne W op 16:februari:2012, 21:50:22
Beste Hans,

Dan is er nog een oplossing, één die het lange rijden op kruipsnelheid, wat niet zo mooi is, vermijdt en tegelijkertijd het probleem van het achteropkomende verkeer op kan lossen:

standaard heeft Raptor, als enige, een filter op de S88 terugmeldbus, om het simpel te zeggen, Raptor vertrouwt de allereerste meldingsverandering niet en zet die even apart, als dan bij de volgende opvraagcyclus hetzelfde resultaat komt, dan is de meldingsverandering pas "waar" voor Raptor, met dit filter voorkom je dat éénmalige stoorsignalen op de S88 bus, doordringen tot de "hersens" van Raptor.

er is een optie die dit filter, in tijd, instelbaar maakt, 098, terugmeld storingsfilters en omdraaien/invertereren instelling, hiermee kun je dus de tijd instellen tussen het tijdstip dat de trein de melding maakt en het tijdstip dat Raptor de melding zal verwerken en dus acties zal uitvoeren, in jouw geval dus stoppen en aankomen.

mijn vraag over de lengte van de melder is in dit verband belangrijk omdat een doorgaande trein op een korte melder dan kan betekenen dat de melding nooit aankomt in de "hersens" van Raptor, simpel omdat de werkelijke melding niet lang genoeg duurt in relatie tot de ingestelde vertragingstijd.

Groet, Anne W
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: hwoltering op 22:februari:2012, 10:02:19
Beste Anne W,

Klinkt op zich logisch, maar ik vind het niets om die filter aan te passen. Vooral omdat dit me heel precies lijkt komen. Iets te lang en bepaalde stops worden totaal niet meer herkend, etc.

Maargoed, in principe heb ik het al grotendeels opgelost op de baan. Ik heb de stops ingekort. Aangezien de raptor ervoor zorgt dat vanaf het begin van de stopmelder de treinen op kruipsnelheid rijden (en dat dus ook automatisch zo aanleert) moesten de treinen sowieso veel te lang kruipen om op de uiteindelijke halteplaats te komen. Nu heb ik ze een heel stuk ingekort, waardoor de treinen later op kruipsnelheid rijden. Dit rijdt een stuk beter door, ziet er ook mooier uit, en het probleem met de wissels is opgelost.

Verder wel enorm bedankt voor het meedenken. Ik denk dat dit niet mijn laatste vraag zal zijn :)

Groet, Hans
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Teunis op 22:februari:2012, 10:09:51
Beste Hans en anderen

De lengte van de stopsectie bij jou is relatief lang. De stopsectie was 90 cm lang en de remmelder 130 cm totale blok 220 cm.
Verhouding lengte stopsectie tov totale blok lengte was bij jou 40%.
Bij mij op de baan is dat ca 25%. Dat gaat heel goed.
Kijk maar eens of je na de verkorting van je stopsectie ook in de buurt van deze 25% kom.

groeten van teunis
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Anne W op 22:februari:2012, 10:13:50
Beste Hans,

Heel goed, dat is ook de enige juiste oplossing, de andere methodes zijn "walk around the problem" oplossingen, wel goed, maar met zaken waar je op moet letten.

Voor alle meelezers: het begin van een melder is het enige wat belangrijk is, dan krijgt de Raptor informatie en zal een actie uitvoeren, de lengte van melders is wel belangrijk, maar niet essentieel.

Verder denk je te moeilijk over die filters, e.e.a. is per melder instelbaar op een schaal van 1 t/m 254 (255 draait de werking om), dus keuze genoeg.

Nog resultaat met je Switchpilots?

Groet, Anne W
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Teunis op 22:februari:2012, 10:18:14
Om hier nog even mee door te gaan.
Een zelfde blok zou ook in 2 richtingen bereden kunnen worden.
Dus van A > B > C of van C > B > A

Van A > C leg je in blok B een remmelder aan met een lengte van 25% van de totale bloklengte, dan vervolgens 50% niets en dan de stopmelder ter lengte van 25%.
In de andere richting van C > A is de stopmelder (van B in de richting A > C) een remmelder met dezelfde lengte natuurlijk (25%) , dan weer 50% niets en vervolgens de stopmelder met dezelfde lengte van 25%.

groeten van teunis
 
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: hwoltering op 22:februari:2012, 10:23:36
Beste Teunis en Anne W,

Mijn stopmelders zijn nu ongeveer 15-20cm. Dus de verhouding is nu 200 rem 20 stop. Dit werkt inderdaad prima, en de treinen rijden nu (nadat ze enkele rondjes gereden hadden) heel erg mooi binnen. Precies wat ik voor ogen had dus.

Ik heb trouwens nog wel een vraag over treinen in het station, maar dat gaat over meerdere treinen op 1 spoor dus die vraag zal ik denk ik het beste in een nieuwe topic stellen. Kan ik er ook meteen een plaatje bij doen etc.


Wat betreft de wisseldecoders van Esu. Die zijn alleen te programmeren in de DCC modus, in de programmeerstand van de Raptor. Het is dan niet eens nodig om de programmeerstand op de decoder zelf aan te zetten. Wel jammer, want dit kan dus niet tijdens het bedrijf, wat bij de locdecoders wel kan.

Maarja, je kan niet alles hebben :)

Groet, Hans
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Teunis op 22:februari:2012, 10:35:41
Mijn stopmelders zijn nu ongeveer 15-20cm. Dus de verhouding is nu 200 rem 20 stop. Dit werkt inderdaad prima, en de treinen rijden nu (nadat ze enkele rondjes gereden hadden) heel erg mooi binnen. Precies wat ik voor ogen had dus.

Hans

de verhouding stop/totale blok lengte is bij jou dus gereduceerd tot 10%.
Ik maak gebruik van stroomdetectie en daarvoor gebruik ik steeds een volle lengte van de rails, bij mij is dat Mrails met standaar lengten van 18 cm. Een stopmelder is dan 3 rechte (bochten) rails lang. De meeste blokken zijn bij mij minimaal 13 standaard lengten Mrails van 18 cm. Minimale blok lengte is dan 234 cm. De langste trein bij mij is ca 90% van de minimale bloklengte.
Hiermee passen alle treinen in een blok.

groeten van teunis
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: hwoltering op 22:februari:2012, 10:38:30
Beste Teunis,

Je moet inderdaad een standaard lengte gebruiken heb ik gemerkt. Maar als je dat goed doet, dan is verdere rails leggen erg makkelijk.

Bij mij is de langste trein 203cm, en de kortste stop 220. Hij staat op die stop dus behoorlijk krap in het blok, maar meer ruimte had ik niet :)

Ik gebruik trouwens K-rails, waardoor er ook flexibele rails gebruikt kan worden (eigenlijk alleen maar) en dus ook hele korte stukken mogelijk zijn.

Groet, Hans
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Anne W op 22:februari:2012, 13:24:46
Beste Hans,

Een melder vindt het het lekkerste als hij net zo lang is als de langste afstand tussen 2 wielen van een lok, trein of wagon, dan geeft hij één continue melding af, in geval dat de melder korter is, is dat niet erg, maar dan wordt het een serie meldingen.

Switchpilots, als het werkt, werkt het, er is overigens een module die "DCC Programming On Main" heet, wellicht wat voor jou.

Groet, Anne W
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: hwoltering op 22:februari:2012, 15:31:30
Beste Anne W,

Ja, de melders zijn in ieder geval niet maar een paar cm lang. Maar het rijdt nu lekker. Gewoon iets om rekening mee te houden voor de rest van wat er nog te leggen valt, en ook wat er al ligt nog enigszins aanpassen.

Die module DCC-POM heb ik al, en werkt prima voor locdecoders. Voor andere decoders niet, die moeten nog gewoon op een "programmeerspoor" worden geprogrammeerd.

Trouwens, wel jammer dat de Raptor maar kan programmeren tot CV-adres 256. Ik heb bv Esu locdecoders waarvan ik CV 356 moet aanpassen, maar dat gaat dus niet :)

Groet, Hans
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Teunis op 27:juni:2017, 11:26:37
Bericht van Geert Koelink

Hallo Teunis,
De invoervelden bij stop uitstel zijn gewijzigd, althans bij mij. Eerst waren er 2 velden het blok en de uitsteltijd, nu 3. weet je wat er nu ingevoerd moet worden

groeten Geert
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Anne W op 12:juli:2017, 13:15:40
Beste Geert en Teunis,

Het eerste invulveld is het blok

het tweede veld is de uitsteltijd zonder dat de lok op kruipsnelheid gaat, de remweg wordt opnieuw berekend en uitgevoerd.

het derde veld is de "oude" uitsteltijd, dus de lok komt op de stopmelder en gaat naar kruipsnelheid.

Groet, Anne W
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Getreintje op 14:juli:2017, 07:42:36
Bedankt voor de informatie. Dus in het derde veld hoef je niets in te voeren. Groetjes
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
Bericht door: Anne W op 14:juli:2017, 10:35:08
Beste Geert,

Als je het bedrijf wilt hebben zoals het was, dan vul je in het 3e veld de tijd in (in het 2e veld niets), als je de nieuwe methode van stop-uitstel wilt (de lok rijdt niet een tijdje op kruipsnelheid), dan vul je in het 2e veld de tijd in en in het 3e veld niets.

Probeer het maar eens uit.

Groet, Anne W
Titel: Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok + verplaatsen aankomstmelder
Bericht door: joske op 15:december:2019, 15:35:28
Bij deze module 152 en samen met module 162 loopt elders op het forum een topic betreffende het opschuiven van het aankomstpunt.
Daar komt ook module 81 om de hoek kijken. Om nu niet in herhalingen te vallen verwijs ik hier naar dat andere topic.
Opschuiven aankomstpunt bij gebruik stop-uitstel (http://www.raptor-forum.nl/index.php?topic=615.0)