raptor-forum.nl

RAPTOR Informatie uit de Raptor Fabriek => Nieuws uit de Raptor fabriek => Topic gestart door: MadLab-M op 05:september:2014, 10:36:40

Titel: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: MadLab-M op 05:september:2014, 10:36:40
Aangezien de "holding" van Raptor is ingehuurd door een gesubsidueerd project van de  Overheid zal de technologie van Raptor ook op de SpoorParade, www.spoorparade.nl, te bewonderen zijn.

Daar besturen wij een 24 vierkante meter simulatie baan, op basis van C-rail, waarop het onderzoeksproject van automatisch containervervoer over bestaand spoor wordt uitgebeeld.

Wij zijn niet geheel zonder trots dat wij zijn uitgeselecteerd als besturingsleverancier op basis van betrouwbaarheid en functionaliteit...

Details volgen...

MadLab
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Mark op 05:september:2014, 12:17:52
Besten,

De 28 stuks C-rail wisselaandrijvingen worden daartoe allemaal omgebouwd tbv wisselterugmeldbewaking(zoals o.a. gewenst door de opdrachtgever) via S88-ingangen, zodat mechanische wisselweigeringen worden gedetecteerd en gepareerd.

Een foto van EEn van de Rail-AGV's is te zien onder http://www.raptor-digital.eu/foto32.html en het aantal van deze in te zetten railvoertuigen loopt in de dubbele cijfers op de SpoorParade attraktie.

Mvg Mark
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: jan op 05:september:2014, 18:46:32
Top !
Congratulations!
mooi dat er een waardering komt voor het produkt wat het verdient

grt
jan
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: GG van Leeuwen op 05:september:2014, 21:40:12


Gefeliciteerd hiermee!!!!


mvg

Ge
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Mark op 09:september:2014, 12:09:28
Heren dank u. Maar er ligt nog helemaal niks, hoor. Nog niet eens "rails"...

Maar met de ombouw van de C-rail wisselaandrijvingen, ten behoeve van S88 aansluitingen, zijn wij voorlopig nog bezig. Zie de foto van een omgebouwde aandrijving "74491" V1.4 waarop elke eind-afschakelaar een witte draad aan EEn kant gesoldeerd is. De twee witte draden zitten aan de andere kant aan de twee respectievelijke stekkers voor in de S88 decoder. Let op de 5V1 ZENERDIODEs die in de stekkers gemonteerd zijn. De zenerdioden moeten met de "pijlpunt"/"Kathode" richting de S88 decoder zitten.

Met een aandrijving V1.3 kan dit ook zo worden gedaan.

Daarna de twee stekkers in een S88 decoder steken(maakt in principe niet uit waar maar aanbevolen is om een "eigen concequent nummersysteem" aan te houden) en Sys->TERUGMELDERTEST bekijken en de wissel schakelen, met de hand of digitaal. Dan is een correcte terugmelding te zien als een "01" of een "10". Staat er "00" of "11" in beeld dan staat de wissel "half" of "verkeerd" (en/of als deze niet van "01" in "10" veranderd en vice versa).

Voor zover ik weet moet de gebruikte S88 decoder een Marklin 6088 en/of Viessmann 5217 zijn. Ik weet niet of en hoe dit op andere merken S88 decoders gaat werken. (Wij gebruiken de 5217 op de SpoorParade).

Tot slot Raptor module 008 "Wissel terugmeldingen" en 118 "Wissel contra terugmeldingen(icm 008)" activeren een daarna voor ALLE wissels met deze ombouw de terugmeldwaarden voor de Krom- en Rechtstand instellen.

Daarna nooit geen omkijken meer naar, want de Raptor bewaakt daarna alles automatisch met herhaalpogingen en diagnose meldingen op het LCD-display. Lukt het de Raptor niet om de wissel(s) in de goede stand te krijgen dan blijft de desbetreffende trein(en) gewoon veilig staan.

Mvg Mark
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Teunis op 09:september:2014, 12:38:36
Marco

Leuk! Een hele leuke opdracht voor het "spelen" met de raptor.
Maar wat ga je nu eigenlijk simuleren?

Kan ik daar bij nog een rol spelen?
Ik bedoel solderen kan ik ook, gratis en voor niets!

teunis
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: MadLab-M op 09:september:2014, 15:14:54
Maar met de ombouw van de C-rail wisselaandrijvingen, ten behoeve van S88 aansluitingen, zijn wij voorlopig nog bezig.

Beste Mark,

Dat kan anders veel simpeler. De wisselaandrijving zonder ombouw rechtstreeks op een wisseldecoder aansluiten en daarna enkel de blauwe schakeldraden vanaf de wisselspoel, via de 5V1 zenerdiodes(in dezelfde polariteitrichting die je beschreef), doorverbinden met S88-ingangen.

Dus, je kunt deze week de rails aanleggen..

Madlab
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: johan48 op 09:september:2014, 17:09:01
Gefeliciteerd, leuk project.

Groet Johan
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: johan48 op 09:september:2014, 17:42:50
Gefeliciteerd, leuk project.

Groet Johan
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Elok op 09:september:2014, 18:06:16
Hoi Mark,

succes met de bouw van deze demonstratie-baan.

Wel een vraagje. Bij jouw wisselaanpassing laat je de eind-afschakelaars zitten. Mijn ervaring (en ook van mede clubleden) is dat bij een niet functionerende wissel, de eind-afschakelaar de oorzaak is. Deze eruit gehaald en de wisselaandrijving functioneerd weer. Daarom haal ik, net als mede clubleden, deze eind-afschakelaars er preventief uit (het is niet de vraag of, maar wanneer de wisselaandrijving kapot gaat. Ze hebben immers een niet al te beste reputatie, zie ook op het internet).
Is deze terugmelding ook te maken met aandrijvingen waarbij de eind-afschakelaars zijn verwijderd?

Groeten,
Marco
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Mark op 09:september:2014, 18:34:19
Hoi Mark,

succes met de bouw van deze demonstratie-baan.

Wel een vraagje. Bij jouw wisselaanpassing laat je de eind-afschakelaars zitten. Mijn ervaring (en ook van mede clubleden) is dat bij een niet functionerende wissel, de eind-afschakelaar de oorzaak is. Deze eruit gehaald en de wisselaandrijving functioneerd weer. Daarom haal ik, net als mede clubleden, deze eind-afschakelaars er preventief uit (het is niet de vraag of, maar wanneer de wisselaandrijving kapot gaat. Ze hebben immers een niet al te beste reputatie, zie ook op het internet).
Is deze terugmelding ook te maken met aandrijvingen waarbij de eind-afschakelaars zijn verwijderd?

Groeten,
Marco

Beste Marco,

In aandrijving V1.4 worden de eindafschakelaars "geblust" door een smd-component. Ik neem aan dat de bedoeling daarvan is dat de schakelcontacten daarvan niet meer zullen vervuilen en de aandrijving blijft functioneren.

Ja, het blijft dan nog steeds mogelijk om bij V1.4 (als bijV1.3) EN de eindafschakelaars "door-te-solderen" EN een aparte terugmelddraad aan te leggen (op de "midden-contacten"). Maarrrr dan moet je de schakelaars met draad extra bevestigen en/of "lijmen". Dat ging bij mij niet altijd eenvoudig (en ik kan het niemand meer aanraden bij V1.4, eigenlijk. Bij V1.3 ging dat nog wel maar V1.4 is een pokkewerk)

Nu is Marklin altijd coulant geweest in het rucksichtlos omruilen van shitty-aandrijvingen en uiteindelijk houd iedereen dan een V1.4 "park" over. Dan kan je de MadLab versimpeling nog proberen (die ik zelf ook nog moet testen.)

Mvg Mark
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Mark op 10:september:2014, 15:00:33
De wisselaandrijving zonder ombouw rechtstreeks op een wisseldecoder aansluiten en daarna enkel de blauwe schakeldraden vanaf de wisselspoel, via de 5V1 zenerdiodes(in dezelfde polariteitrichting die je beschreef), doorverbinden met S88-ingangen.

Verhip, dat werkt nog ook!? :-)

Er kunnen wel wat "reacties" komen op de S88-ingangen als op dezelfde wissel-decoder (andere) wissels geschakeld worden. Maar daar hebben de modules 008 en 118 in principe weinig last van. Onder het mom: "het is beter om een goede stand heel effe af te keuren, dan een verkeerde stand goed te keuren..." Afgezien daarvan kan met module 098 "Terugmeld storingsfilters en omdraaien/inverteren instelling" de S88-filters van de wisselterugmeldaansluitingen altijd nog per wissel afzonderlijk een orde hoger ingesteld worden om dan helemaal van alle ongewenste "reacties" af te zijn.

Kortom, is allemaal 1000 keer beter dan wisselaandrijvingen te moeten ombouwen!

Mvg Mark
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Teunis op 10:september:2014, 18:06:59
Vraag aan MadlabM

Kan je een schets maken hoe dat dan aangesloten wordt.
Ik snap oa niet, waarom je zegt dat je "De wisselaandrijving zonder ombouw rechtstreeks op een wisseldecoder aansluiten" zegt, want dat doe je toch altijd?
Elke wisselaandrijving heeft dan dus 5 aansluitingen?
2 blauwe, een gele en 2 witte voor de terugmelding?
Maar in welke draad zitten dan de zener dioden? Wat doen die zenerdioden? En waarom?

teunis

Die het naadje van de kous wil weten!
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Elok op 10:september:2014, 18:11:02
Hoi Mark,

dank voor je reactie.
In diverse fora op internet vond ik verschillende reacties op de 74491 wisselaandrijving. Na verwijdering van de eind-afschakelingen waren problemen opgelost of het regelmatig moeten verwisselen van de wisselaandrijving.

Op de website van Littfinski vond ik nog een schema voor het aansluiten van een wisselterugmelding (voor wissels met eind-afschakeling): http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_819.pdf (http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_819.pdf)
Uiteraard met LDT apparaten en de eind-afschakelingen mogen dus niet verwijderd zijn.

Groeten,
Marco
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Teunis op 10:september:2014, 18:30:27
Op de website van Littfinski vond ik nog een schema voor het aansluiten van een wisselterugmelding (voor wissels met eind-afschakeling): http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_819.pdf (http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_819.pdf)
Uiteraard met LDT apparaten en de eind-afschakelingen mogen dus niet verwijderd zijn.

Hallo Marco en Marco

Dat is mooi, maar ik krijg het idee dat niet de werkelijke situatie wordt teruggemeld. De terugmelder krijgt nu toch alleen maar een puls, namelijk die van de wisseldecoder?

Of is het zo dat de  eind afschakeling van de wisselaandrijving bij het bereiken van de "eind"stand een contact met de massa maakt en dat terugmeld aan de terugmeld bus?

teunis.

Die wederom het naatje van de kous wil weten.

Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: ed janssens op 11:september:2014, 14:17:13
Hoi Mark,
succes met de uitdaging.

ps vergeet je mijn probleem niet!!
groetjes ed
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Mark op 11:september:2014, 18:39:02
Hoi Mark,

Op de website van Littfinski vond ik nog een schema voor het aansluiten van een wisselterugmelding (voor wissels met eind-afschakeling): http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_819.pdf (http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_819.pdf)
Uiteraard met LDT apparaten en de eind-afschakelingen mogen dus niet verwijderd zijn.

Groeten,
Marco
Beste Marco,

Ok, dat is heel mooi. Op een LDT terugmelder zijn de zenerdiodes dan niet nodig. Enkel, of in ieder geval, op een Marklin 6083 en/of Viessmann 5217 moet een 5V1 zener erbij. En inderdaad de eindafschakelaars in de 74491 aandrijvingen mogen dan NIET verwijderd/doorgesoldeerd zijn...

De LDT (wissel)terugmelder is dan meteen met module 008 en 118 te gebruiken!

Goeie tip!

Mvg Mark

P.S. Ed, ja module 117 is er voor je, maar dient nog getest te worden.
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Teunis op 11:september:2014, 20:45:28
P.S. Ed, ja module 117 is er voor je, maar dient nog getest te worden.

Hallo Marco

En what about my question?

teunis
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Elok op 16:september:2014, 01:39:10
Hoi Mark en Teunis,

merk op dat niet alle LDT terugmelders gelijk zijn! In het schema wordt gebruik gemaakt van de RM-88-N-Opto. Dit is een variant waarbij de inkomende en de uitgaande signalen elektrisch van elkaar gescheiden zijn.
LDT heeft ook een "gewone" terugmelder, de RM-88-N. Wellicht dat bij deze terugmelder wel de zener diodes gebruikt moeten worden.

Sorry Teunis for not yet responding to your question.
Ik ben geen technicus, maar zal het proberen:
Zie de volgende afbeelding van het aansluiten van een terugmelding van LDT. Deze is vrijwel hetzelfde als die waar ik naar verwees in een eerder antwoord. Het verschil is dat in deze leds zijn aangebracht voor gebruik op een bedieningstableau om de standen van de wissels aan te geven:
http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_822.pdf (http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_822.pdf)
De eindafschakeling zorgt er voor dat de stroom van de spoel wordt gehaald en verminderd op die manier de kans op doorbranden. Tevens wordt door die schakeling ervoor gezorgd dat er een stroom(pje) gaat lopen door de andere blauwe draad die gebruikt wordt voor de terugmelding. Zie het schema van LDT.
Op die manier werkt ook de terugmelding van het bedieningskastje 72710 van Marklin. Op dit kastje is een rood en groen ledje aanwezig per wissel dat de stand van die wissel aangeeft.

Inderdaad wordt niet de stand van de wisseltong teruggemeld. Als bijvoorbeeld bij Marklin C-rail de wisselaandrijving het lipje van de wisseltong niet meeneemt, dan zal wel gemeld worden dat het wissel om is (led van rood naar groen of omgekeerd), maar de wissel zelf is dus niet omgezet. Dan zal je de stand van de wisseltong moeten meten op de één of andere manier.

Haal je de eindafschakeling uit de aandrijving, dan werkt de terugmelding niet meer zoals Mark al aangaf. Dat geldt ook voor het bedieningskastje 72710 van Marklin. Ook die geeft niet meer de stand weer van de wissels. Dat merkte ik bij een test/demo baantje van mij. Daar de wissels niet meer (betrouwbaar) werkten zijn alle eindafschakelingen eruit gehaald. De wissels werken weer prima, maar de terugmelding via de 72710 kastjes is er niet meer. (Afgelopen weekend hadden we een demo in het kader van de Open monumentendag in het station van Zutphen. Beide dagen hebben alle wissels feilloos gewerkt.)

Nog een tip (voor Mark). Mocht je ook kleine locomotieven op je baan hebben en Marklin C-rail gebruiken, pas dan de "diode-truc" toe bij de terugmelders in je rails. Heb nu zelf ervaren dat dit goed werkt. Een kleine loc bleef goed rijden en hoefde niet geregeld te worden "aangeduwd" zoals voorheen.

Terug naar de Raptor die ook meedeed bij de Open monumentendag. Vele bezoekers hebben gezien dat een modelspoorbaan ook zonder een computer is te besturen. De Raptor controleerde een proefbaantje met een rolbrug. 4 locs die afwisselend de rolbrug gebruikten. Zaterdag hield de rolbrug het 293 minuten onafgebroken vol. Toen ging hij wat tegensputteren. Zondag waren het er helaas maar 137, daarna hield helaas de rolbrug het voor gezien, maar had de Raptor wel de nodige bewondering gehad!

Groeten,
Marco
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Anne W op 16:september:2014, 23:58:43
Even voor de goede orde:

de 74991 zou een verbetering moeten geven maar heeft dat niet echt gedaan, vandaar de aanbeveling om de eindschakelaar te overbruggen als er geen kans is dat er een continue spanning op de spoel komt te staan, en dat komt er niet bij een Raptor.

als je geen wisselstand-terugmelding wilt toepassen dan is het demonteren van het schakelhandeltje voldoende, wil je wel wisselstand-terugmelding dan moet je de schakelaar scheiden van het wissel-bekrachtiging-circuit (printbanen doorslijpen en waar nodig weer doorverbinden, indien dat mogelijk is, ik rij K-Rails.....)

het voordeel van het gebruik van de schakelaar als beveiliging en wisselstand-terugmelding is dat je weet dat de elektromagneet zijn werk heeft gedaan, wat je niet weet is of de wisseltongen zelf in de goede stand zijn gegaan.

ik kan het schema van LDT niet goed interpreteren, dus ik weet niet of hij de schakelpuls detecteert of de beweging van de elektro-magneet.

de LDT terugmelder met Optocoupler gebruikt een aparte spanning voor de detectie, hun advies is de digitale spanning, rode draad, maar het kan ook een andere spanning zijn.

indien de baanspanning gebruikt wordt met deze terugmelder, is de diodetruuk niet mogelijk, omdat de baanspanning tussen de + en - wisselt en dan krijg je kortsluiting, door schade en schande geleerd op de Silberberg Strecke van de MSG-Den Bosch

Groet, Anne W
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Teunis op 05:oktober:2014, 12:24:27
Hier een artikel uit de "Modelspoorinfo", jaargang 35, nummer 1 dd oktober 2014

Raptor is aanwezig op de Spoorparade van 16 t/m 21 oktober in Amersfoor.

Hieronder het artikel:

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-3UW3IDEL-G.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-DFYUGXPE-G.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-AMIYEF6T-G.jpg)

Groeten van teunis

Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Anne W op 18:oktober:2014, 10:56:12
zie http://www.spoorparade.nl/dagjournaals/ dag 2 vanaf minuut 3

Groet, Anne W
Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Teunis op 20:oktober:2014, 00:00:00
Vandaag op de Spoorparade geweest. Hier volgens wat foto's voor een impressie:

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-XA6DKYOT-G.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-NUZEN8W6-G.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-NOZW4YYC-G.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-8VS6PPF8-G.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-8DTA6BFO-G.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z6OYY4ZL-G.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LLOYMQQ8-G.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CSSHRESN-G.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-MOMGD88K-G.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-IL6IRKQP-G.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VICZKKOB-G.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-XA6DKYOT-G.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-4USHOHOE-G.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RWBOYWFY-G.jpg)

Titel: Re: Raptor technologie op De SpoorParade
Bericht door: Anne W op 29:oktober:2014, 23:34:10
Twee filmpjes van de demo op de Spoorparade, gefilmd met een telefoon

https://www.youtube.com/watch?v=uR9woTU2_sY

https://www.youtube.com/watch?v=h6uE2eXPo8U

Groet, Anne W