raptor-forum.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Hallo gebruikers van de Raptor.
Na ruim 15 jaar bezig geweest te zijn met het promoten van de Raptor als besturingscentrale en/of digitale centrale met ingebouwde software voor de modelspoorbaan wil ik er mee gaan stoppen.
Als er iemand is die zich geroepen voelt deze activiteit over te nemen, dan hoor ik dat graag.
Verder het onderhouden van het Raptor forum behoeft ook aandacht. Ik stop daar ook mee. De jaarlijkse kosten voor het in de lucht houden van dit forum kost ca 75,00 euro.
Aangezien er de laatste 1,5 jaar niets meer toegevoegd is denk ik dat de functie van het in het in de lucht houden van dit forum niet echt noodzakelijk meer is.
Voor verdere vragen etc. kan u terecht bij de Raptor fabriek: Vraag@raptor-digital.eu

Veel plezier met de Raptor

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Berichten - Elok

Pagina's: [1]
1
Nieuws uit de Raptor fabriek / Re: Raptor technologie op De SpoorParade
« Gepost op: 16:september:2014, 01:39:10  »
Hoi Mark en Teunis,

merk op dat niet alle LDT terugmelders gelijk zijn! In het schema wordt gebruik gemaakt van de RM-88-N-Opto. Dit is een variant waarbij de inkomende en de uitgaande signalen elektrisch van elkaar gescheiden zijn.
LDT heeft ook een "gewone" terugmelder, de RM-88-N. Wellicht dat bij deze terugmelder wel de zener diodes gebruikt moeten worden.

Sorry Teunis for not yet responding to your question.
Ik ben geen technicus, maar zal het proberen:
Zie de volgende afbeelding van het aansluiten van een terugmelding van LDT. Deze is vrijwel hetzelfde als die waar ik naar verwees in een eerder antwoord. Het verschil is dat in deze leds zijn aangebracht voor gebruik op een bedieningstableau om de standen van de wissels aan te geven:
http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_822.pdf
De eindafschakeling zorgt er voor dat de stroom van de spoel wordt gehaald en verminderd op die manier de kans op doorbranden. Tevens wordt door die schakeling ervoor gezorgd dat er een stroom(pje) gaat lopen door de andere blauwe draad die gebruikt wordt voor de terugmelding. Zie het schema van LDT.
Op die manier werkt ook de terugmelding van het bedieningskastje 72710 van Marklin. Op dit kastje is een rood en groen ledje aanwezig per wissel dat de stand van die wissel aangeeft.

Inderdaad wordt niet de stand van de wisseltong teruggemeld. Als bijvoorbeeld bij Marklin C-rail de wisselaandrijving het lipje van de wisseltong niet meeneemt, dan zal wel gemeld worden dat het wissel om is (led van rood naar groen of omgekeerd), maar de wissel zelf is dus niet omgezet. Dan zal je de stand van de wisseltong moeten meten op de één of andere manier.

Haal je de eindafschakeling uit de aandrijving, dan werkt de terugmelding niet meer zoals Mark al aangaf. Dat geldt ook voor het bedieningskastje 72710 van Marklin. Ook die geeft niet meer de stand weer van de wissels. Dat merkte ik bij een test/demo baantje van mij. Daar de wissels niet meer (betrouwbaar) werkten zijn alle eindafschakelingen eruit gehaald. De wissels werken weer prima, maar de terugmelding via de 72710 kastjes is er niet meer. (Afgelopen weekend hadden we een demo in het kader van de Open monumentendag in het station van Zutphen. Beide dagen hebben alle wissels feilloos gewerkt.)

Nog een tip (voor Mark). Mocht je ook kleine locomotieven op je baan hebben en Marklin C-rail gebruiken, pas dan de "diode-truc" toe bij de terugmelders in je rails. Heb nu zelf ervaren dat dit goed werkt. Een kleine loc bleef goed rijden en hoefde niet geregeld te worden "aangeduwd" zoals voorheen.

Terug naar de Raptor die ook meedeed bij de Open monumentendag. Vele bezoekers hebben gezien dat een modelspoorbaan ook zonder een computer is te besturen. De Raptor controleerde een proefbaantje met een rolbrug. 4 locs die afwisselend de rolbrug gebruikten. Zaterdag hield de rolbrug het 293 minuten onafgebroken vol. Toen ging hij wat tegensputteren. Zondag waren het er helaas maar 137, daarna hield helaas de rolbrug het voor gezien, maar had de Raptor wel de nodige bewondering gehad!

Groeten,
Marco

2
Nieuws uit de Raptor fabriek / Re: Raptor technologie op De SpoorParade
« Gepost op: 10:september:2014, 18:11:02  »
Hoi Mark,

dank voor je reactie.
In diverse fora op internet vond ik verschillende reacties op de 74491 wisselaandrijving. Na verwijdering van de eind-afschakelingen waren problemen opgelost of het regelmatig moeten verwisselen van de wisselaandrijving.

Op de website van Littfinski vond ik nog een schema voor het aansluiten van een wisselterugmelding (voor wissels met eind-afschakeling): http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_819.pdf
Uiteraard met LDT apparaten en de eind-afschakelingen mogen dus niet verwijderd zijn.

Groeten,
Marco

3
Nieuws uit de Raptor fabriek / Re: Raptor technologie op De SpoorParade
« Gepost op: 09:september:2014, 18:06:16  »
Hoi Mark,

succes met de bouw van deze demonstratie-baan.

Wel een vraagje. Bij jouw wisselaanpassing laat je de eind-afschakelaars zitten. Mijn ervaring (en ook van mede clubleden) is dat bij een niet functionerende wissel, de eind-afschakelaar de oorzaak is. Deze eruit gehaald en de wisselaandrijving functioneerd weer. Daarom haal ik, net als mede clubleden, deze eind-afschakelaars er preventief uit (het is niet de vraag of, maar wanneer de wisselaandrijving kapot gaat. Ze hebben immers een niet al te beste reputatie, zie ook op het internet).
Is deze terugmelding ook te maken met aandrijvingen waarbij de eind-afschakelaars zijn verwijderd?

Groeten,
Marco

Pagina's: [1]

Pagina opgebouwd in 0.062 seconden met 34 queries.