raptor-forum.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Groep 0: Standaard functionaliteit van elke (basic) Raptor  (gelezen 2007 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Teunis

  • Administrator/Beheerder
  • Offline Offline
  • Berichten: 1.043
  • het leven spoort beter via rails
    • Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
Groep 0: Standaard functionaliteit van elke (basic) Raptor
« Gepost op: 21:februari:2012, 23:08:44 »

GROEP-0:
Standaard functionaliteit van elke (basis) Raptor.

000
Tot 500 rijwegen en 250 treinen invoerbaar in de Raptor databank
Raptor in in staat om elke railplan grootte met een bijna onbegrensd aantal
treinen automatisch en/of handmatig door de gebruiker te besturen. Het
aantal wissels per rijwegwisselstraat
mag oneindig lang zijn. De gebruiker
heeft een vrije keuze in de naamgeving van blokken en treinen met een
maximum van vijf tekens elk. Het later veranderen van wisselnummers en/of
seinpaalnummers is zeer gemakkelijk door te voeren. Met slecht een simpele
toetsaanslag zijn rijwegen direct buiten dienst te nemen of weer in te
schakelen zodat onderhoud aan de baan gepleegd kan worden zonder de hele
baan daarvoor te moeten stilleggen. Alle gegevens worden permanent in
Raptor opgeslagen zonder dat daar batterijen of een andere
stroomvoorziening noodzakelijk is.

Raptor kan in het begin niet weten hoe het railplan is opgebouwd. Dus het
railplan moet eerst ingevoerd worden, zonder acht te slaan op de nog in
dienst te nemen treinen. Al is het railplan nog zo groot, het past wel in
Raptor. Hoe ingewikkeld ook, variërend van simpele serieblokken tot
keerlussen en de meest complexe KOPstations. Raptor vereist absoluut geen
speciale aanpassingen van het railplan! Slechts op bepaalde plaatsen op de
baan dienen aansluitpunten van terugmeldmodules, via schakelof
(magneet)contactrails, aangebracht te worden.


000
Leertraject functie voor het automatisch invoeren van het baanplan

Het invoeren van rijwegen, ten behoeve van de automatische besturing, kan
gebeuren door het zeer unieke Raptor automatische leertraject te gebruiken.
Het principe van het automatische leertraject is dat de gebruiker rijwegen
gaat invoeren met tussenliggende wisselstraat of wisselstraten, waarbij de
rijweg wordt afgesloten door een hoofdsein in het blok van bestemming. Het
principe van het leertraject is simpel, zet een loc voor een hoofdsein in
een willekeurig vertrekblok, stel alle wissels naar het blok van bestemming
in de goede stand, zet het hoofdsein in het vertrekblok op groen en stuur
de gekozen loc door middel van de drukknoppen naar het volgende hoofdsein
in het blok van bestemming, de loc stopt dan zelf op het stopmeldpunt in
het blok van bestemming. Dit proces inclusief het invoeren van de wissels
en hoofdseinen, net zolang herhalen totdat de gebruiker alle hoofdseinen
vanuit elke richting aangedaan heeft. Intussen heeft Raptor zelf
opgeschreven welke rijwegen er zijn, welke wissels er geschakeld moeten
worden, in welke stand en volgorde, welke seinen er zijn en wat de
stopmelder aansluitpunten daarbij horen. Tevens registreert Raptor de
eventuele onderlinge kruisingen tussen de rijwegen. Automatisch wordt dan
beveiliging aangebracht tegen flankaanrijdingen. Op deze wijze kan zelf een
hele grote baan is slechts een paar uurtjes helemaal geautomatiseerd zijn!

000
"Automatisch-automatisch” rijden treinen door de Raptor Routezoeker

Het hele baanplan is in principe de aaneenschakeling van rijwegen waar de
Raptor ROUTEZOEKER een bijna oneindig aantal verschillende routes
AUTOMATISCH uitzet voor de treinen in dienst. Hoe complex of hoe groot de
baan ook is, met omvangrijke (schaduwstations, pendeldiensten en
kopstations. De routezoeker van Raptor vindt altijd wegen voor alle treinen
tegelijk. Geen omkijken naar! Dit geschiedt standaard op een dusdanige
manier dat er geen vaste rijpatronen herkenbaar zijn. Dus altijd een
afwisselend verkeersbeeld.


000
STOPmelders voor treinen bij hoofdseinen zonder rijstroomonderbreking

In de basisRaptor uitvoering remmen de locomotieven, welke voorzien zijn
van massatraagheidsdecoders, standaard af bij de stopmeldpunten, op dezelfde
wijze alsof electronische remmodules zouden zijn ingebouwd. De blokken
hoeven in principe nergens geisoleerd te zijn. Raptor stopt alle
locomotieven via hun decoderadres(stap 0) op de stopmeldpunten bij de seinen, zodat lichten
geluidsfuncties ook bij stilstand gewoon fraai blijven doorwerken. Indien
op de baan reeds "stopstukken met stroomonderbreking" bij de seinen liggen,
dan kan men de draad van het stroomonderbrekingsrailstopstuk
van elk sein(schakelcontact) afhalen en deze draad rechtstreeks verbinden met een
S88 railbezetmelder, voor constante stroomvoorziening(licht,geluid) en
stopmelding(detectie) tegelijk. De S88 reactiesnelheid van Raptor is zo
snel dat geen verschil met losse remelectronica zichtbaar is en derhalve op de millimeter nauwkeurig zal stoppen. Een Raptor stopmeldpunt is dan net zo lang als het remrailstuk
van een electronische remmodule. Het voordeel
is hier dat Raptor direct ter vervanging van eventuele electronische
remmodules ingezet kan worden zonder dat men de railisolaties
hiervan hoeft te wijzigen! (In dat geval kunt u de draad van het remrailstuk van elke remelectronica
afhalen en deze raildraad rechtstreeks verbinden met een S88 railbezetmelder.) Beter nog, in de nieuwe Raptor remtot
stopsituatie worden dan de lichten
geluidsfuncties overal functioneel en
vooral bedienbaar, iets wat vaak op secties met remelectronica niet mogelijk is!
Bovenstaande wijze van remmen is al mogelijk met een basisuitvoering Raptor, nieuw uit de doos.

000
Onafhankelijk schakeltijd per decoderadres

Hiermee heeft u de mogelijkheid om de schakeltijden van de wissels, seinen
en schakeldecoders per decoderadres te wijzigen. Het veranderen van de
schakeltijden is ingebouwd in Raptor omdat er wissels zijn die langer dan
de standaard schakeltijd van 0.1 seconde nodig hebben om goed te kunnen
schakelen. De tijd kan per adres ingesteld worden van 0 tot 10 seconden in
stappen van 0.1 seconden.


000
S88 automatische ontstoring

Slechts één enkele S88 ingang per blok is nodig om al automatisch te kunnen
rijden, waarbij de actuele baantoestand zoals Raptor deze voor ogen heeft,
altijd conform de werkelijkheid moet zijn. Dit blijft onder andere
gewaarborgd indien een meldpunt pas een signaal geeft als de trein
daadwerkelijk passeert. Een optredende stoorpuls, terwijl daar geen trein
is, zal tot een onterechte melding leiden met alle gevolgen van dien!
(Wissels gaan onder de treinen om, botsingen etc.) Om dit gegarandeerd te
voorkomen is Raptor voorzien van ingebouwde S88 ontstoringsfilters voor het
volledig foutloos inlezen van de S88 decoders, tot op 50 meter met een
standaard S88 kabel! Daarnaast kunnen alle typen schakelrails,
contactrails, bezetmelders en reedschakelaars tegelijk en door elkaar heen
gebruikt worden. Alle S88 ingangen zijn op Raptor overigens altijd
rechtstreeks te volgen, ook tijdens het automatische bedrijf.


000
Multitractie

Het is mogelijk om één of meerdere samenstellingen van locomotieven met
ieder een hoofdlocomotief en meerdere slaaflocomotieven als één geheel te
besturen waarbij maximaal 64 locdecoderadressen per multitractie
kunnen rijden. Verschillende locdecoder protocollen mogen daarbij door elkaar heen
gebruikt worden.


000
Luxueuze handregelingen met sneltoetsen

Individuele en onafhankelijke (kruis)snelheidsregeling voor elke
locomotief, met ingebouwde snelheidsbegrenzer in de draaiknop lokregelaar,
zijn te plegen met functiesturingen F1F24
onder sneltoetsen. De gebruiker
kan de snelheid van elke locomotief van Raptor overnemen en weer teruggeven
aan het automatische bedrijf. Ook het handmatig schakelen van wissels en
seinen of andere artikelen gaat met een paar toetsen ongeacht de toestand
waar Raptor zich in bevindt. Zodoende zijn alle acties, handmatig (via het
krasvrije
toetsenbord en schier onverslijtbare draaiknop) zowel als
automatisch, tegelijk "multitasking"
uitvoerbaar waarbij door de
gebruikers gewenste informatie zeer goed afleesbaar is op het LCD 20x4
display. Alle opdrachten worden door Raptor onmiddellijk uitgevoerd zonder
enige merkbare vertraging! Dit geldt ook voor opdrachten vanaf andere
Raptors op het RBUS network ongeacht de werkbelasting
van de hoofdRaptor.
« Laatst bewerkt op: 22:februari:2012, 13:45:35 door Teunis »
Gelogd
1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126
behpsw:Mstand33
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Pagina opgebouwd in 0.274 seconden met 23 queries.