raptor-forum.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: 005 Automatische lokdecoder-functies bij terugmelder  (gelezen 2829 keer)

Teunis

• Administrator/Beheerder
  • het leven spoort beter via rails
    • Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
005 Automatische lokdecoder-functies bij terugmelder
« Gepost op: 28:december:2011, 14:22:20 »

Automatische locdecoder functies (toeter ed) bij terugmelder

Omdat Raptor precies weet waar welke trein zich bevindt in het baanplan, is het met deze module mogelijk om individueel automatisch lokdecoder functies in bepaalde blokken te activeren en/of te deactiveren.
De licht functie en de extra functies (f1, f2, f3, f4 ..............f etc ) kunnen AAN of UIT worden gezet wanneer de trein een STOP, een REM, een AANKOMST of een ROOD melder passeert of voordat een trein weer vertrekt.
Voorbeelden zijn claxon, toeter, stoomfluit voor tunnelingangen en / of het uitzetten van stoom geluid generators terwijl detrein door een tunnel rijdt, enzovoort, enzovoort.

Bovenstaande functie module is heel leuk, deze module geeft leven in de brouwerij.
Het is leuk als verschillende Raptor gebruikers hieronder een aantal leuke voorbeelden weet te schrijven.

De mooiste en leukste toepassing wordt beloond met een gratis extra module.
De beoordeling wordt gedaan door Madlab en teunistreinen.

teunis

Handleiding van de extra module no 005
5G-1.0 LOCFUNCTIES PER DECODER

In dit menu worden de functies van een locdecoder ingesteld. Er zijn 8 functies per locdecoder per rijweg in te stellen, de locdecoder moet wel voorzien zijn van de functies.
U kiest dit menu door in het hoofdmenu de draaiknop te draaien tot het menu in hoofdletters op de display verschijnt, en daarna op de drukknop te drukken.
Wanneer u het menu heeft geopend ziet u op het volgende scherm de loc’s die zijn ingevoerd in Raptor, door met de draaiknop te draaien kiest u de loc waarvan u de functies wil instellen. Wanneer de loc van uw keuze wordt aangegeven de pijl aan de linkerzijde drukt u op de Chg toets.
U drukt op de Add toets om in het invulscherm te komen, hier ziet u de invulvelden.

In het eerste veld vult u het vertrek blok in, hierna drukt u op de drukknop of OK en gaat de cursor naar het volgende invulveld, het blok van bestemming.
Nadat daar het juiste blok is ingevuld drukt u weer op de drukknop of OK.
In het volgende invulveld vult u het functienummer in van de locdecoder, door weer op de te drukken op OK komen de keuze mogelijkheden te voorschijn
zoals hieronder beschreven:
 vt uitgeschakeld vlak voor vertrek van de trein, vóór het schakelen van de wissels en het sein.
 VT ingeschakeld vlak voor vertrek van de trein, vóór het schakelen van de wissels en het sein.
 Vt omgedraaid vlak voor vertrek van de trein, vóór het schakelen van de wissels en het sein.
 re uitgeschakeld bij activering van de afremprocedure via een remmelder.
 RE ingeschakeld bij activering van de afremprocedure via een remmelder.
 Re omgedraaid bij activering van de afremprocedure via een remmelder.
 ak uitgeschakeld bij aanraking van de aankomstmelder/stopmeldpunt.
 AK ingeschakeld bij aanraking van de aankomstmelder/stopmeldpunt.
 Ak omgedraaid bij aanraking van de aankomstmelder/stopmeldpunt.
 ro uitgeschakeld bij aanraking van de roodmelder.
 RO ingeschakeld bij aanraking van de roodmelder.
 Ro omgedraaid bij aanraking van de roodmelder.

Om de juiste keuze op te zoeken drukt u op de drukknop, wanneer u de keuze heeft bepaald drukt u op de Yes toets, rechts onder in de display verschijnt nu JA door nogmaals de drukknop in te drukken is uw keuze ingevoerd.

Het “omdraaien” van de functie betekent dat deze wordt uitgeschakeld indien deze ingeschakeld stond en vice versa. Sommige loc decoder functies worden altijd actief met het veranderen van de huidige geschakelde toestand. Dan kunt U de “omdraai” actie toepassen zodat de functie altijd reageert. De functie actie bij remmelders is aan een extra voorwaarde onderhevig. Bij een remmelder wordt een functie actie slechts dan uitgevoerd indien de locomotief, als gevolg van een naderend rood sein, daarwerkelijk gaat afremmen. Hierdoor wordt het bijvoorbeeld mogelijk gemaakt dat U “piepende remblok geluiden” alleen kunt laten horen indien het naderende sein inderdaad rood is, terwijl remgeluiden achterwege blijven indien de locomotief mag doorrijden! Ook de “station inrij-bel” kan op deze manier alleen luiden indien de trein echt gaat stoppen in het station en wederom niet hoorbaar is bij doorrijden. Verschillende functie acties op melders kunnen TEGELIJKERTIJD ingesteld zijn op één of meerdere rijwegen zodat vrijwel elk (geluids)functie scenario te realiseren is! Wanneer alle wijzigingen zijn ingevoerd verlaat u dit menu door op de OK toets of de drukknop te drukken.
1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126
behpsw:Mstand33

Bert Stehouwer

• Raptor ID 272
    • Bekijk profiel
005 Automatische lokdecoder-functies bij terugmelder
« Reactie #1 Gepost op: 27:december:2012, 21:48:22 »

Beste,

Tijdens het uittesten van deze module heb ik de beschrijving gebruikt zoals die in 2011 door Teunis gemaakt is en op het forum staat. Hierin wordt beschreven dat er ook een keuze gemaakt kan worden uit RO, Ro en ro. Bij mij is dit niet het geval. Is deze optie in de tussentijd verdwenen? De overige V, R en A werken wel.

m vr gr Bert
Raptor ID 272

Anne W

• Raptor ID 000462 en ID 000050 (demo)
    • Bekijk profiel
Re: 005 Automatische lokdecoder-functies bij terugmelder
« Reactie #2 Gepost op: 27:december:2012, 22:47:10 »

Beste Bert,

Wil je een functie schakelen op RO, ro of Ro, dan moet je wel de functie "roodmelders" (zet het achterliggende sein op rood, normaal gebeurt dat bij de aankomstmelder) geactiveerd hebben

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

jan

• Raptor ID0163
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28:december:2012, 12:30:30 »

beste Teunis,
dit is nu precies de uitleg waar ik naar op zoek ben om de functies in te stellen.
super!!!

groeten
jan

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28:december:2012, 21:52:13 »

Beste Jan,

Overigens moet je ook wel "roodmelders" in je rijwegen opnemen, soms geeft dat ook weer problemen, o.a. als je voorseinen gebruikt en als je met een gereduceerde snelheid (Hp2 sein) rijdt.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Bert Stehouwer

• Raptor ID 272
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 30:december:2012, 17:42:00 »

Beste Anne,

Duidelijk, ik heb ( nog ) geen roodmelders.

m vr gr Bert
Raptor ID 272

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
005 automatische lokdecoder functies
« Reactie #6 Gepost op: 13:november:2013, 23:12:26 »

Hallo

Op een testbaantje van mij wil ik de extra module 005 activeren bij een bepaalde lok met geluidfuncties.
De testbaan is 3 meter lang en bestaat uit een recht stuk rails zonder wissels etc.
Ik heb 2 blokken gemaakt 1 aan elk einde.
Elk blok heeft een remmelder en een stopmelder.
De lok pendelt op dit stuk baan heen en weer tussen blok 1 en blok 2.
Onder de functie 2 van de lokdecoder zit het geluid van piepende remmen.
Deze wil ik activeren zo gauw de lok zowel in blok 1 en blok 2 de remmelder activeert.

Daartoe heb ik in de raptor extra module 005 geactiveerd.
vervolgens het volgende ingevoerd:

van blok 1 > blok 2 ; functie 2 ; RE ; 0
van blok 1 > blok 2 ; functie 2 ; re ; 5
van blok 2 > blok 1 ; functie 2 ; RE ; 0
van blok 2 > blok 1 ; functie 2 ; re ; 5

maar dit werkt niet.

Later op de avond nog het eenenander verandert:

Eerst de module "aankomstmelders" geactiveerd;

daarna ingevoerd:

van blok 1 > blok 2 ; functie 2 ; RE ; 2
van blok 1 > blok 2 ; functie 2 ; ak ; 3
van blok 2 > blok 1 ; functie 2 ; RE ; 2
van blok 2 > blok 1 ; functie 2 ; ak ; 3

Deze invoer werkte wel!
Leuk

In de beschrijving bij de betekenis van de codes staat bij "ak" dat een functie wordt uitgezet bij aanraking van de stopmelder/aankomst melder.
Ik had nog niet de "aankomstmelders" geactiveerd, want ik dacht bij de stopmelders of de aankomstmelders wordt deze actie geactiveerd. Maar NEE dus, na activatie van de "aankomstmelder" werkte het wel.

Dus beschrijving mss weer iets aanpassen.

teunis

« Laatst bewerkt op: 14:november:2013, 07:01:32 door Teunis »
1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 14:november:2013, 10:30:02 »

Beste Teunis,

Is "piepende remmen" in de lokdecoder een "af fabriek" geleverde functie, zo ja heb jij daar nog d.m.v. CV's aan gesleuteld of heb jij die er apart in gezet?

Groet, Anne W

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #8 Gepost op: 14:november:2013, 10:49:22 »

Anne

Ja

Nee

Nee

Het is een oudere marklin lok met de "beste" sinus motor die er ooit gemaakt is. De decoder is een 60902 decoder, valt niet aan te sleutelen met CV's.

teunis

PS heb je nog andere ideeen voor het activeren van dergelijke geluiden?

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 14:november:2013, 17:15:48 »

Beste Teunis,

Zit er wel "piepende remmen" in deze oude decoder?, m.a.w. piept hij wel op handbedrijf?, ik heb overigens nog nooit gehoord van een 6090X decoder met een sinus motor, je zou wel eens een 60902 ombouwset kunnen bedoelen.

Overigens is het zo met die piepende remmen bij de huidige sounddecoders (Esu Loksounds en Märklin Sounddecoders), dat die piepende remmen alleen maar te horen zijn als je vanaf, zeg minimaal, stap 4 in  één keer naar stap 0 gaat, als je automatisch met de Raptor rijdt via gemeten remmen, dan hoor je de piepende remmen nooit.

Nooit is niet helemaal correct, Raptor "checkt" wel eens of de remming nog correct is en gooit er dan ineens een slechte remming tussen door, waardoor de lok met b.v. stap 4 op de stopmelder komt en dan piepen de remmen, als ik automatisch rijdt dan hoor ik dat een enkele keer en dan denk ik: oh, hij is weer aan het experimenteren.

Als je eens in Brabant bent, kunnen we eens kijken of mij baan in bedrijf is, overigens in "mijn" filmpjes die nu op Raptor-Digital staan, zijn ook vele sounds te horen.

Groet, Anne W

rené Bogers

• Raptor ID000730
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 14:november:2013, 22:44:18 »

voor diegene die dit volgen en interesse hebben in deze module is het ook vermeldingswaard om module 015 = uitsteltijd functie erbij te vermelden vooral voor diegene die met de stop-uitsteltijd bezig zijn, zo laat ik b.v. de cabineverlichting gaan branden wanneer de trein echt stilstaat (machinist gaat de cabine verlaten) en de verlichting gaat pas uit wanneer de trein al enkele centimeters heeft afgelegd.

Groetjes: rené Bogers
Raptor ID000730

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #11 Gepost op: 15:november:2013, 12:23:38 »

Zit er wel "piepende remmen" in deze oude decoder?, m.a.w. piept hij wel op handbedrijf?, ik heb overigens nog nooit gehoord van een 6090X decoder met een sinus motor, je zou wel eens een 60902 ombouwset kunnen bedoelen.

Ja, Anne, hij piept op handbedrijf. Het is een aangepaste print gebouwd als een 60902 uitvoering met dipswitches, en 2 potmetertjes voor de max snelheid en aanpassen remmen en optreksnelheid. Verder zit er een 3e potmeter op om, ik denk, de volume aan te passen vn het geluid. Er sit GEEN 60902 ombouwset in.

Citaat
Overigens is het zo met die piepende remmen bij de huidige sounddecoders (Esu Loksounds en Märklin Sounddecoders), dat die piepende remmen alleen maar te horen zijn als je vanaf, zeg minimaal, stap 4 in  één keer naar stap 0 gaat, als je automatisch met de Raptor rijdt via gemeten remmen, dan hoor je de piepende remmen nooit.

Ja, ja, maar het is geen esu noch een marklin sounddecoder. Een versie van de DB216 lok is met een zelfde print decoder uitgevoerd, in dit geval kan je met f2 een lage fluit laten horen en met f3 een hoge fluittoon, of andersom.
Om dan toch met raptor de piepende remmen te horen zou je de kruipsnelheid van de lok op minimaal 4 of 5 kunnen zetten. Bij het activeren van de stopmelder moet je dan piepende remmen horen? probeer eens!

Citaat
Nooit is niet helemaal correct, Raptor "checkt" wel eens of de remming nog correct is en gooit er dan ineens een slechte remming tussen door, waardoor de lok met b.v. stap 4 op de stopmelder komt en dan piepen de remmen, als ik automatisch rijdt dan hoor ik dat een enkele keer en dan denk ik: oh, hij is weer aan het experimenteren.

Ja, dat gebeurt nog al eens, maar is ook afhaneklijk van de decoder van de lok.

Citaat
Als je eens in Brabant bent, kunnen we eens kijken of mij baan in bedrijf is, overigens in "mijn" filmpjes die nu op Raptor-Digital staan, zijn ook vele sounds te horen.

Groet, Anne W

Groeten van teunis

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 15:november:2013, 22:14:02 »

Beste Teunis,

Ik hoef die piepende remmen niet te horen omdat er netjes geremd wordt, er is al sound genoeg op de baan, 9 van de 16 loks geloof ik, dus ik probeer niets.

Groet, Anne W

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #13 Gepost op: 18:november:2013, 20:58:53 »

Beste Teunis,

Ik hoef die piepende remmen niet te horen omdat er netjes geremd wordt, er is al sound genoeg op de baan, 9 van de 16 loks geloof ik, dus ik probeer niets.

Groet, Anne W

Nee, dat hoeft ook niet.
Het zou alleen aardig zijn om te weten of het werkt wat ik heb voorgesteld. Als je dan merkt dat het wel of dat het niet werkt, dan kan je dat voor de nieuwsgierigen onder ons even meedelen en heel snel die piepende remmen weer uitzetten, wan het is al zo'n herrie op je baan.

teunis

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #14 Gepost op: 18:november:2013, 21:13:48 »

Hei

Nu wil ik de remgeluiden laten horen elke keer als de lok moet remmen.
Nu heb ik ca 100 blokken en tig rijmogelijkheden.
Moet ik nu voor elke rijmogelijkheid deze actie invoeren?
OF kan ik 1 actie invoeren die dan uitgevoerd wordt in alle blokken waar geremd gaat worden?

Ik begrijp dat de remgeluiden niet geactiveerd worden als de lok in een bepaald blok kan doorrijden.

Ben benieuwd

teunis
Pagina's: [1] 2   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.108 seconden met 22 queries.