raptor-forum.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Er wordt "ergens" nagedacht over een mogelijke toekomst voor de Raptor

Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: 005 Automatische lokdecoder-functies bij terugmelder  (gelezen 4350 keer)

Anne W

• Raptor ID 000462 en ID 000050 (demo)
    • Bekijk profiel
Re: 005 Automatische lokdecoder-functies bij terugmelder
« Reactie #15 Gepost op: 18:november:2013, 22:06:56 »

Beste Teunis,

De remgeluiden werken niet als je Raptor het remmen, middels gemeten remmen, laat doen, het werkt alleen maar als de lok met een hogere snelheid op de stopmelder komt en je ook nog in de decoders remvertraging hebt zitten, het werkt dus niet erg.

Remgeluid staat altijd aan als je het lokgeluid aan hebt staan, in de huidige sounddecoders kun je het remgeluid uitschakelen, overigens is het geluid alleen hoorbaar als de lok bijna stil staat, op hogere snelheden wordt hij door de decoder niet hoorbaar gemaakt.

Overigens bij "RE", "re" en "Re", gebeurt er alleen maar wat als de trein ook werkelijk moet gaan remmen, bijvoorbeeld: een stoomlok komt met heftig "exhaust-stoomgeluid" op de remmelder, het volgende sein staat op rood, ik laat in zo'n situatie het geluid uitzetten: "re" en functie F2 bij Märklin.

Als het volgende sein op groen staat dan wordt automatisch "re" niet uitgevoerd, dit is een duidelijk voorbeeld dat functies schakelen in Raptor niet werkt op terugmelders, maar op rijwegacties als gevolg van een melding.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Teunis

• Administrator/Beheerder
  • het leven spoort beter via rails
    • Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #16 Gepost op: 19:november:2013, 07:01:54 »

Anne

Je praat over jouw MFX decoders, ik heb geen MFX decoders.
Het remgeluid van mijn lok komt uit f2 en die moet aan en vervolgens weer uitgezet worden om de volgende keer weer een geluid te kunnen produceren als deze weer aangezet wordt.

MIJN vraag was iets anders:

Moet ik 100 keer deze actie invoeren om de lok bij alle remmingen te laten "piepen"?

teunis
1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126
behpsw:Mstand33

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 19:november:2013, 10:09:30 »

Beste Teunis,

Zit onder F2 bij jou niet het standaard "lokgerausch" dan?

Als er onder F2 alleen "piepende remmen" zit, dan kun je F2 gewoon altijd handmatig aanzetten en hoef je niets te programmeren in Raptor.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #18 Gepost op: 19:november:2013, 10:14:29 »

Anne

Als ik F2 met de hand aanzet en dus altijd aanlaat, dan hoor ik het remgeluid maar 1 x.
Om het geluid weer te horen, moet de functie eerst uitgezet worden. Vervolgens moet de functie weer aangezet worden om het remgeluid nogmaals te horen, etc..................

Dus moet ik voor alle keren dat de lok remt in ALLE blokken van mijn baan (ca 100 stuks) dan elke keer deze actie invoeren? Of is er een mogelijkheid om dat anders te doen?

teunis
1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 19:november:2013, 16:31:33 »

Beste Teunis,

Het lijkt me een decodereigenschap waar Raptor geen "zeggenschap" over heeft, dus ja dan moet je 100 keer wat programmeren.......

Overigens als de je de instructie "HOOFDLETTER-kleine letter" gebruikt, dan is dat een gecombineerde instructie, sound aan-na 2?seconden sound uit, dit scheelt weer typewerk.

Verder snap ik niet veel van deze sound.

Groet, Anne W

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #20 Gepost op: 22:november:2013, 09:36:06 »

Het lijkt me een decodereigenschap waar Raptor geen "zeggenschap" over heeft, dus ja dan moet je 100 keer wat programmeren.......

Dan zou deze mogelijkheid dus nog een uitbreiding moeten zijn voor de raptor, in 1 keer aangeven dat er bij elke remming automatisch het remgeluid wordt gehoord. Dat zou ook kunnen gelden voor geluiden als een fluit, hoorn, bel etc............

Citaat
Overigens als de je de instructie "HOOFDLETTER-kleine letter" gebruikt, dan is dat een gecombineerde instructie, sound aan-na 2?seconden sound uit, dit scheelt weer typewerk.

Van de week en gisteravond heb ik deze instructie uitgebreid getest. Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat het NIET waar is wat je zegt.
Als ik deze instructie uitvoer, dan gebeurt er het volgende:

Instructie: van blok 1; naar blok 2; functie F2; Re; tijd 0 of 1 of 2 of ...........
EN van blok 2; naar blok 1; functie F2; Re; tijd 0 of 1 of 2 of..........

Lok rijdt weg van blok 1 arriveert in blok 2 activeert de remmelder blok 2 gebeurt niets
rijdt terug naar blok 1 activeert remmelder blok 1 F2 wordt geactiveert, afhankelijk van de ingestelde UITSTEL tijd hoor je na 0, 1, 2, ...
seconden het remgeluid.
Lok rijdt weer naar blok 2 activeert remmelder blok 2 F2 wordt UITgezet (omkering van de functie), niets te horen
rijdt terug naar blok 1 activeert remmelder blok 1 F2 wordt geactiveert, afhankelijk van de ingestelde UITSTEL tijd hoor je na 0, 1, 2, ...
seconden het remgeluid.
Lok rijdt weer naar blok 2 activeert remmelder blok 2 F2 wordt UITgezet (omkering van de functie), niets te horen

ETC........................

Het werkt dus anders.

Als het zou moeten werken zoals jij beschrijft, wat doe ik dan fout of hoe moet het dan wel ingesteld worden?
Denk erom ik praat nu over remgeluid, maar het kan natuurlijk ook een fluit, hoorn, bel of iets ander geluid zijn.

Citaat
Verder snap ik niet veel van deze sound.

Ik snap niet wat daar niet aan te snappen valt.

groeten van teunis

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 22:november:2013, 11:00:18 »

Beste Teunis,

Zoals eerder gezegd, Raptor werkt niet puur op de melding, maar op de actie die Raptor doet als gevolg van die melding, dus als er een remmelder geactiveerd wordt, maar er staat geen sein op rood, dan zal Raptor ook niet gaan laten remmen en wordt er dus geen functie geactiveerd.

Deze sound: ik ken deze remsound in deze uitvoering niet, dus snap ik hem niet, de enige die ik ken is diegene die, als de loksound aan staat, altijd aan staat, maar alleen te horen is als je van ca. snelheidsstap 4 inééns naar snelheidsstap 0 gaat en dan ook alleen maar als er wat remvertraging in de lokdecoder staat.

Groet, Anne W

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #22 Gepost op: 22:november:2013, 11:06:42 »

Beste Anne

Waar het om gaat is dat wat je in de voorgaande bijdrage meldde NIET WERKT, zoals je het omschreef.
Het is dus GEEN gecombineerde instructie.

De seinen staan beide op ROOD, dus moet er WEL een functie geactiveerd worden.

Maar nu stop ik er mee, want we praten continue langs elkaar heen.

teunis
« Laatst bewerkt op: 22:november:2013, 11:57:59 door Teunis »

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 22:november:2013, 13:48:30 »

Beste Teunis/Anne,

Als een lokfunctie agv een remmelding wordt uitgevoerd dan kan het niet anders of de reden van het remmen is een Rood sein.

Als de remmelder wordt bereikt terwijl het sein al Groen staat, dan volgt er GEEN  functieactie op Re, re en RE.

Dus als de locomotief een remgeluid aan boord heeft dan kan je die met Re, re en RE instellen zodat gewaarborgd is dat het remgeluid niet opgeroepen wordt als de trein gewoon mag doorrijden.

Hopelijk zijn dit wat zichtbare bomen door het bos...

Mvg Mark

ID000003

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #24 Gepost op: 22:november:2013, 14:25:34 »

Mark

Fijn dat je hebt gereageerd. Maar het is geen antwoord op het "probleem" of wat ik als omschrijving van de vraag heb gegeven.
De 2 blokken zijn pendelblokken, het hoofdsein staat dus altijd op rood, ook omdat er een haltetijd is gegeven van 5 seconden.
Mijn interpretatie zou moeten zijn dat de functie icm met remmelder activatie en hoofdsein ROOD dus altijd moet werken.

OOK datgene wat Anne stelde mbt Re is NIET waar, daarop zou ik ook een reactie van jou willen krijgen.

mvg teunis

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 22:november:2013, 21:44:48 »

Beste Mark,

Als ik Teunis goed begrijp dan heeft hij een sounddecoder die onder F2 juist zo wie zo begint te "rempiepen", dat was helemaal nieuw voor mij.

Bij de sounddecoders die ik ken staat het "rempiepen" altijd aan als Loksound (Märklin F2 en Esu F1) geactiveerd is, en is het "rempiepen" pas te horen als je vanaf ca. stap 4 of hoger in één keer naar stap 0 gaat.

Ik trek me even terug wegens gebrek aan kennis over deze decoder.

Groet, Anne W

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 23:november:2013, 11:50:28 »

Reset all..

Beste Teunis,

Als je de lok automatisch laat pendelen en je haal de lok in de lokregelaar om enkel de functies te bedienen maar de snelheidregeling aan Raptor laat. Kun je de lok dan (wel) laten rempiepen met het handmatig bespelen van F2?

Mvg Marco
ID000003

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #27 Gepost op: 25:november:2013, 07:09:55 »

Hallo Mark

All is reset!

Inderdaad kan ik de F2 bespelen tijdens het automatisch rijden!

teunis

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 25:november:2013, 13:30:51 »

Beste Teunis,

Stel dan (tijdelijk) even een ROODmelder in met hetzelfde S88-nummer als de remmelder. Stel als autofunctie in van de pendelrijweg(en) Ro. Ro werkt altijd en schakelt de functie in..en automatisch na een seconde uit.

Mhmmm, WACHT ! Ik bedenk nu dat de inverteerfunctie alleen automatisch terugschakeld als module 015 NIET geactiveerd is... Wellicht dat daar de miscommunicatie in zit.

Ok, nog steeds voor proef:
1) Stel dan (tijdelijk) even een ROODmelder in met hetzelfde S88-nummer als de remmelder.
2) Stel als autofunctie in van de pendelrijweg(en) Ro met uitsteltijd=0
3) Stel als autofunctie in van de pendelrijweg(en) Ro met uitsteltijd=(weet ik veel)2

Wat hoor je dan?

Mvg Mark

P.S. De auto-reset van de inverteerfunctie zonder module 015 is om decoders te ondersteunen waarvan de functie eerst gereset MOET worden voordat deze opnieuw geactiveerd kan worden. Zonder module 015 en zonder de interne auto-reset heb je dan niet veel aan de inverteerfunctie binnen module 005 bij dat type decoder. En met module 015 kan je alles sowieso nauwkeurig op maat zelf instellen en is de interne auto-reset-op-inverteer niet meer nodig. Sterker nog, is dan alleen maar lastig. Met extra module 015 kan je dus meer maar wordt het ook wat ingewikkelder, echter dat is nu net de achtergrond van het hele Raptor module verhaal. Eerst simpel kunnen werken om daarna door te kunnen groeien naar extra mogelijkheden. Daarom is de auto-reset in de inverteerfunctie zonder 015 aanwezig om met minder complexiteit toch een normaal werkend resulaat te krijgen.  "This is a feature, not a bug".

ID000003

jan

• Raptor ID0163, 1930 en 1950
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 06:januari:2014, 20:27:05 »

Teunis,
nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

groeten
jan
Pagina's: 1 [2]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.135 seconden met 37 queries.