raptor-forum.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok  (gelezen 1974 keer)

Teunis

• Administrator/Beheerder
  • het leven spoort beter via rails
    • Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
« Gepost op: 28:december:2011, 14:28:53 »

Met deze module kun je instellen dat een lok, zodra hij de stopmelder geactiveerd heeft, nog een in te stellen hoeveelheid tijd (in tienden van seconden ) op kruipsnelheid doorrijdt.

De instelling is per blok en per lok, dus zeer flexibel.

Toepassingen:

het begin van de stopmelder ligt eigenlijk iets te vroeg, zodat de trein niet helemaal langs het perron staat, dan kan je deze optie gebruiken

afwisselend korte en lange treinen langs het perron, plaats van de stopmelder afstemmen op de korte trein, de lange trein geef je dan deze optie.

treinstellen met rubber bandjes op het voorste  draaistel, plaats van de stopmelder afstemmen op het tweede draaistel, andere treinen deze optie geven.

voor n-spoorders: de ICE kan de motor/stroomafname is de middenwagon hebben, stopmelder afstemmen op deze middenwagon, andere treinen deze optie geven.

draaischijf: zie de demo in Houten.

Groet, Anne W

Anne heeft deze optie beschreven.
De afgelopen week heb ik de module in de praktijk getest.
Wat ik mis is, is de mogelijkheid de ingevoerde tijd (in tienden van seconden) te wijzigen.
Volgens de huidige mogelijkheid moet je eerst de ingevoerde gegevens wissen en dan opnieuw invoeren met een aangepaste tijd. Dat werkt niet lekker, beste madlab.
Mijn vraag is wil je of kan je de optie uitbreiden met een knop voor het wijzigen van de ingevoerde tijd?? Naast die van toevoegen (add) en wissen (delete).

Graag!

teunis

Beste Teunis en "Chef",

Met je opmerking over het veranderen van de tijd in een bestaande situatie ben ik het zeer eens, dezelfde situatie bestaat ook bij het aan- en uitzetten van lokfuncties, ook hier moet je de hele instructieregel deleten en opnieuw, met de nieuwe uitsteltijd, invoeren.

Groet, Anne W

Citaat
Teunistreinen schreef:
Wat ik mis is, is de mogelijkheid de ingevoerde tijd (in tienden van seconden) te wijzigen.
Volgens de huidige mogelijkheid moet je eerst de ingevoerde gegevens wissen en dan opnieuw invoeren met een aangepaste tijd. Dat werkt niet lekker, beste madlab.
Mijn vraag is wil je of kan je de optie uitbreiden met een knop voor het wijzigen van de ingevoerde tijd?? Naast die van toevoegen (add) en wissen (delete).

Antwoord van Madlab

Als het goed is vindt een "Chg" plaats via een Add.
Maw, een "tussen-DEL" is niet nodig..

DUS
Een "Change" knop is niet nodig.
De ingevoerde data "blok nummer" en "uitsteltijd" kan je veranderen door direct de knop "ADD" weer te activeren, vervolgens zelfde "blok nummer" en de nieuwe "uitsteltijd" invullen.
Gisteravond getest en (natuurlijk) het werkt.

teunis

Dus met andere woorden, een ingevulde toevoeging, ADD, met hetzelfde bloknummer, maar met een andere tijd, overschrijft de bestaande menuregel.

O.k., is prima, maar niet goed voor de tijdverandering bij lokfuncties, de in te vullen menuregel is veel langer, dus daar zou wel een "CHG" moeten komen.

Groet, Anne W

Citaat
Anne W schreef:
Dus met andere woorden, een ingevulde toevoeging, ADD, met hetzelfde bloknummer, maar met een andere tijd, overschrijft de bestaande menuregel.

Dat is met andere woorden, dat is goed zoals jij het ziet.

Citaat
OK., is prima, maar niet goed voor de tijdverandering bij lokfuncties, de in te vullen menuregel is veel langer, dus daar zou wel een "CHG" moeten komen.

Dan moeten we dat weer aankaarten met Madlab.
En verder schrijven onder de extra modulen van lokfuncties.

teunis

Ja, dat bedoel ik, ik zal er wat over schrijven, maar wanneer weet ik nog niet.

Groet, Anne W
1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126
behpsw:Mstand33

hwoltering

• 001695
    • Bekijk profiel
    • Hans Woltering Photography
Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
« Reactie #1 Gepost op: 15:februari:2012, 09:49:27 »

Ik heb een vraag mbt. deze module.
Ik heb deze ook aangeschaft en ben zeer tevreden over hoe precies de treinen nu stop waar ik wil.

Nu kom ik echter het volgende probleem tegen, en ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben:

Ik merk dat alle andere functies die de detectie van een stopmelder gebruiken werken vanaf het moment dat de trein voor het eerst de stop op rijdt, dus niet wanneer de trein stilstaat. Dit geeft een aantal problemen op mijn baan, waarvan deze de ergste is:
Een aantal treinen zijn zo lang dat ze net in het station passen. Dus wat gebeurd is dat de wissels worden vrijgegeven op het moment dat een trein de stop bereikt, maar nog door moet rijden, en dus nog op de wissels staat. Als er nu een andere trein achteraan komt, voor een ander spoor in het station, dan schakelt deze de wissels vrij voor die trein, en kan het voorkomen dat een wissel geschakeld wordt, en de eerste trein op 2 sporen terecht komt (dus wagons scheef). Is hier een manier voor om te zorgen dat de wissels pas geschakeld worden op het moment dat de 1e trein daadwerkelijk stil staat?

Anne W

• Raptor ID 000462 en ID 000050 (demo)
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15:februari:2012, 10:16:10 »

Beste (zou je je voornaam willen melden, praat wat makkelijker),

Ik snap je probleem en ik zou er maar één oplossing voor weten (als die zou werken), het gebruiken van een afsluitmelding als de "stopmelder" actief is, je sluit dan die achteropkomende rijwegen af voor een bepaalde tijd, ik zal meneer Raptor er eens naar laten kijken.

Het punt is eigenlijk dat je de optie nu gebruikt om een fout beginpunt van de melder op te heffen, eigenlijk moet het beginpunt van je melder zodanig liggen dat de trein veilig "binnen" het blok is (de stopmelder heeft ook een tweede functie: aankomstmelder, waardoor de achterliggende wissels weer vrij gegeven worden)

Dus eigenlijk zou je het begin van je stop/aankomstmelder wat moeten verplaatsen.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

hwoltering

• 001695
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15:februari:2012, 10:27:42 »

Beste Anne,

Een afsluitmelder is ook niet echt een optie, aangezien ik maar 1 spoor heb om het station binnen te rijden, en dat zou betekenen dat er maar 1 trein in het station kan staan.

Het klopt idd dat ik die optie nu gebruik om een fout beginpunt van de melder op te heffen, maar ik had gehoopt dat de andere functies ook zouden worden tegengehouden tijdens het langzaam kruipen naar de stopplaats. Dit zou denk ik ook moeten kunnen, want de Raptor weet wanneer hij de trein stil moet zetten, dus dan zou het ook mogelijk moeten zijn (lijkt me) om pas dan de aankomst van de trein te melden.

Als het niet anders is, dan zal ik inderdaad de stops moeten gaan verplaatsen/inkorten.

Groet, Hans

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 15:februari:2012, 16:42:55 »

Beste Hans,

Ik dacht dat je aan een afsluitmelder gewoon een maximale tijd kon vasthangen, zeg het aantal seconden dat je de stop/uitsteltijd hebt ingesteld, dan kan gedurende die tijd er geen achterop "kruisend" verkeer komen.

Maar ik weet dat niet zeker, ik vraag dat na, tenminste als ik dit topic op de normale manier terug kan vinden.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

hwoltering

• 001695
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 15:februari:2012, 16:57:07 »

Beste Anne W,

Ik heb nergens een optie gezien dat je een maximale tijd voor zo'n afsluitmelder kan aangeven, maar dan nog is het denk ik niet echt een optie, omdat je per rijweg maar 1 afsluitmelder kan definiëren, en die heb ik nu al allemaal ingesteld staan voor elke rijweg. Dit zodat als er ergens een wagon blijft staan dat er dan geen trein die rijweg in rijdt.

Ik gok dat ik de stops toch echt aan het verleggen kom dan.

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 15:februari:2012, 17:43:02 »

Beste Hans,

Dat is zo wie zo de netste optie, wat rij je eigelijk 2-rail of 3-rail.

Op zich is het gebruik van de afsluitmelder als "losse wagen" detectie een mogelijkheid, maar:

indien de losse wagen op de stopmelder staat, zal er geen trein die rijweg nemen, je krijgt een melding dat je de melder moet controleren

indien de losse wagen op de remmelder staat, zal de trein die rijweg wel nemen, maar gelijk naar kruipsnelheid gaan, dus dat levert een onschuldige aanrijding op.

En je hebt denk ik gelijk v.w.b. de afsluittijd, ik haal waarschijnlijk de maximale afsluit- en verlaattijd door elkaar.

Groet, Anne W
« Laatst bewerkt op: 15:februari:2012, 17:46:25 door Anne W »

Teunis

• Administrator/Beheerder
  • het leven spoort beter via rails
    • Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #7 Gepost op: 15:februari:2012, 17:53:30 »

Ik heb nergens een optie gezien dat je een maximale tijd voor zo'n afsluitmelder kan aangeven, maar dan nog is het denk ik niet echt een optie, omdat je per rijweg maar 1 afsluitmelder kan definiëren, en die heb ik nu al allemaal ingesteld staan voor elke rijweg. Dit zodat als er ergens een wagon blijft staan dat er dan geen trein die rijweg in rijdt.

Ik gok dat ik de stops toch echt aan het verleggen kom dan.

Hans

In principe voldoe je dus niet aan de uitgangspunten voor geautomatiseerd rijden, de langste trein moet binnen de wisselstraten ruim passen. Ik realiseer me geod dat je daarmee niet bent geholpen.
Kan de laatste wagon van de langste trein, die dit probleem veroorzaakt een terugmelding geven?

Zo ja, dan kan je de wisselstraat als een afsluitmelder instellen?

mvg teunis

PS heb jij stroomdetectie of massadetectie?

1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126
behpsw:Mstand33

hwoltering

• 001695
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 15:februari:2012, 21:48:48 »

Anne W,

Ik snap het probleem, maar ik denk dus dat ik de stops moet gaan verleggen. Geen groot probleem, maar wel iets waarvan ik had gedacht dat het niet zou hoeven.
Je hebt gelijk wat aanrijdingen betreft. Maar dat langzaam rijden gebeurde nog niet toen ik die remmelder-module nog niet had, waardoor dus 1 van mijn treinen van de baan liep en een halve meter naar onderen viel. Niet echt fijn zeg maar. Ik heb er nog niet bij stil gestaan dat het nu dus anders zou zijn. Het probleem kan zich alleen voordoen dat doordat een trein een wagon gaat duwen, hij deze in een bocht alsnog van de baan kan laten lopen, maar dat zou uitzonderlijk zijn. Ik heb vandaag de eerste 3 omgebouwde treinen (analoog>digitaal) 7 uur lang laten rijden, zonder 1 probleem. Dus ik ben me denk ik ook banger aan het maken dan het daadwerkelijk is.

Ik rij trouwens met Märklin K-rail, 3-rail dus.

Teunis,

Je hebt wel gelijk, maar ik heb dus verschillende lengtes treinen, en je bent het denk ik wel met me eens dat een ICE zo lang mogelijk moet zijn. Nu heb ik daarvan de twee locs + 6 tussenwagons wat op een goede 2 meter uit komt. Mijn station is op het kortste spoor iets van 2.20m, dus het staat redelijk krap, maar op de rest van de baan ziet het er echt goed uit.

Om een wisselstraat als afsluitmelder te gebruiken is geen optie. De wagons zouden wel gedetecteerd worden, maar bij Märklin K-rail wissels worden de linker spoorstaaf al standaard verbonden met de rechter spoorstaaf, waardoor massa-detectie onmogelijk wordt.

Dat laatste gebruik ik dus nu al, en ik moet zeggen dat het voor de rest werkelijk perfect is.

Trouwens, meteen even een andere vraag. Hoeveel terugmelders gebruiken jullie nu zo op jullie baan? Ik heb nu 80% van de baan liggen en gebruik nu 3x 16-poorts terugmelders. Daar moeten er nog een aantal bij komen, want ook op het huidige aangelegde stuk moeten er nog een aantal tussenin gelegd worden om het allemaal wat beter te laten doorrijden. En gebruiken jullie massa-detectie of stroom-detectie?

Groeten, Hans

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 15:februari:2012, 22:06:25 »

Beste Hans,

Er is een uitspraak van een bekende toneelspeler uit het riool: "de raderen draaien", en het gedraai heeft resultaat opgeleverd:

het schakelen van de wissels, het sein en het vertrek voor het station moet uitgesteld worden, die bereik je met de volgende opties:

wissels: 018>schakel-uitsteltijd van artikelen in de wisselstraat sturing
sein: 027>Hp1 uitsteltijd
vertrek: 037>machinist reactie op Hp1

alle 3 opties zijn instelbaar in sekonden, dus je stelt ze alle drie in op de tijd die je hebt ingevuld in de stopmelder-uitsteltijd en klaar is kees.

Nee, wissels bij k-rails kunnen niet dienen als "massa-detectie" melders, de railstaven zijn met elkaar verbonden.

Ik heb geen continu detectie, ik heb meldstukken van 20-25 cm, daatrussen zit dus geen detectie, ik gebruik op de dubbelsporige hoofdbaan per rijweg 2 melders: stop/aankomst en rem, bij lange rijwegen gaat de aankomstmelding apart (optie 021, aankomstmelder), dan worden het drie melders.

Op de enkelsporige bergbaan is het ook standaard 2 melders: afhankelijk van de rijrichting stop/aankomstmelder en remmelder of andersom, bij lange rijwegen zijn het 2 stop melders (aan elke kant één) en een rem/aankomstmelder ergens in het midden

Als je werkt met 005/015 automatische lokdecoder functies/instelbaar in tijd, dan kom je tot de ontdekking dat 011, Roodmelder (zet het sein op rood eerder als dat de rijweg afgelegd is, esthetische optie) ook een nuttige melder is

In totaal heb ik nu 96 meldpunten beschikbaar, er er zijn er een stuk of 90 van bezet.

Groet, Anne W

hwoltering

• 001695
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 15:februari:2012, 22:39:47 »

Zo, dat klinkt goed.

Als ik dit dus goed begrijp kan ik de wissels uitstellen met een x aantal seconden vanaf het moment dat de trein de stop bereikt. Dus als hij er dan nog 10seconden over doet om stil te gaan staan, en ik stel dit ook in voor de wissels, dan zullen ze geblokkeerd worden voor andere treinen tot op dat moment?

En voor de seinen bestaat dit dus ook. Zou vaak dezelfde tijd als de wissels zijn lijkt me.

En die machinist reactie is eigenlijk gewoon een leuke feature waarbij het sein op groen springt maar het nog een paar seconden duurt voordat de trein daadwerkelijk weg rijdt.

Zelf heb ik wel continue detectie (rem+stop per baanvak). Ik had eerst problemen met slechte contacten op bepaalde treinen (was de massa), omdat hij deze maar van 1 spoor kon halen ipv 2. Maar door een simpele diode tussen de twee spoorstaven aan te leggen is massa-detectie nog steeds mogelijk maar kan de trein wel massa krijgen op beide staven. Simpele oplossing dus.

Ik werk nog niet met die automatische lokdecoder functies trouwens. De baan is nog maar in aanbouw, puur houtwerk + rails, dus dat is nog niet aan de orde. Maar als dit verder is aangekleed dan is dat zeker wel de bedoeling. En dan is die roodmelder inderdaad wel leuk.

Groet, Hans

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 15:februari:2012, 23:14:37 »

Beste Hans,

Je interpretatie is helemaal correct, ergens in mijn bouwtopic op 3-rail staat een flimpje van een sound-V200 die heel veel sekonden moet wachten voor hij mag gaan rijden, oorzaak: stationsmededeling-motoren starten-conducteursfluit-machinistfluit.

Groet, Anne W

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 16:februari:2012, 09:35:53 »

Beste Hans,

Er loopt nog een "andere weg naar Rome", maar daarvoor moet je me eerst vertellen:

of alle treinen stoppen in het station
hoe lang die stopmelder in het station is

Groet, Anne W

hwoltering

• 001695
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 16:februari:2012, 12:30:42 »

Beste Anne W,

Niet alle treinen stoppen in het station. Goederentreinen bijvoorbeeld, die rijden door.
En de stopmelder is +- 90cm op sommige sporen.

Groet, Hans

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 16:februari:2012, 17:22:49 »

Beste Hans,

Ik bedoelde de lengte van de stopmelder waar je gebruik maakt van de stopmelder-uitsteltijd.

Groet, Anne W
Pagina's: [1] 2   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.068 seconden met 20 queries.