raptor-forum.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok  (gelezen 1975 keer)

hwoltering

• 001695
    • Bekijk profiel
    • Hans Woltering Photography
Re: 152 Stopmelder-Uitsteltijd per lok en per blok
« Reactie #15 Gepost op: 16:februari:2012, 17:59:53 »

Beste Anne W,

Op dit moment is het 'baanvak' bij het station ongeveer 2,20 meter, waarvan 1,30 meter remmelder is en 90cm stopmelder. En op deze stopmelder gebruik ik een uitsteltijd, die wel kan oplopen tot 15 seconden.

Groet, Hans

Anne W

• Raptor ID 000462 en ID 000050 (demo)
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 16:februari:2012, 21:50:22 »

Beste Hans,

Dan is er nog een oplossing, één die het lange rijden op kruipsnelheid, wat niet zo mooi is, vermijdt en tegelijkertijd het probleem van het achteropkomende verkeer op kan lossen:

standaard heeft Raptor, als enige, een filter op de S88 terugmeldbus, om het simpel te zeggen, Raptor vertrouwt de allereerste meldingsverandering niet en zet die even apart, als dan bij de volgende opvraagcyclus hetzelfde resultaat komt, dan is de meldingsverandering pas "waar" voor Raptor, met dit filter voorkom je dat éénmalige stoorsignalen op de S88 bus, doordringen tot de "hersens" van Raptor.

er is een optie die dit filter, in tijd, instelbaar maakt, 098, terugmeld storingsfilters en omdraaien/invertereren instelling, hiermee kun je dus de tijd instellen tussen het tijdstip dat de trein de melding maakt en het tijdstip dat Raptor de melding zal verwerken en dus acties zal uitvoeren, in jouw geval dus stoppen en aankomen.

mijn vraag over de lengte van de melder is in dit verband belangrijk omdat een doorgaande trein op een korte melder dan kan betekenen dat de melding nooit aankomt in de "hersens" van Raptor, simpel omdat de werkelijke melding niet lang genoeg duurt in relatie tot de ingestelde vertragingstijd.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

hwoltering

• 001695
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 22:februari:2012, 10:02:19 »

Beste Anne W,

Klinkt op zich logisch, maar ik vind het niets om die filter aan te passen. Vooral omdat dit me heel precies lijkt komen. Iets te lang en bepaalde stops worden totaal niet meer herkend, etc.

Maargoed, in principe heb ik het al grotendeels opgelost op de baan. Ik heb de stops ingekort. Aangezien de raptor ervoor zorgt dat vanaf het begin van de stopmelder de treinen op kruipsnelheid rijden (en dat dus ook automatisch zo aanleert) moesten de treinen sowieso veel te lang kruipen om op de uiteindelijke halteplaats te komen. Nu heb ik ze een heel stuk ingekort, waardoor de treinen later op kruipsnelheid rijden. Dit rijdt een stuk beter door, ziet er ook mooier uit, en het probleem met de wissels is opgelost.

Verder wel enorm bedankt voor het meedenken. Ik denk dat dit niet mijn laatste vraag zal zijn :)

Groet, Hans

Teunis

• Administrator/Beheerder
  • het leven spoort beter via rails
    • Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #18 Gepost op: 22:februari:2012, 10:09:51 »

Beste Hans en anderen

De lengte van de stopsectie bij jou is relatief lang. De stopsectie was 90 cm lang en de remmelder 130 cm totale blok 220 cm.
Verhouding lengte stopsectie tov totale blok lengte was bij jou 40%.
Bij mij op de baan is dat ca 25%. Dat gaat heel goed.
Kijk maar eens of je na de verkorting van je stopsectie ook in de buurt van deze 25% kom.

groeten van teunis
1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126
behpsw:Mstand33

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 22:februari:2012, 10:13:50 »

Beste Hans,

Heel goed, dat is ook de enige juiste oplossing, de andere methodes zijn "walk around the problem" oplossingen, wel goed, maar met zaken waar je op moet letten.

Voor alle meelezers: het begin van een melder is het enige wat belangrijk is, dan krijgt de Raptor informatie en zal een actie uitvoeren, de lengte van melders is wel belangrijk, maar niet essentieel.

Verder denk je te moeilijk over die filters, e.e.a. is per melder instelbaar op een schaal van 1 t/m 254 (255 draait de werking om), dus keuze genoeg.

Nog resultaat met je Switchpilots?

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #20 Gepost op: 22:februari:2012, 10:18:14 »

Om hier nog even mee door te gaan.
Een zelfde blok zou ook in 2 richtingen bereden kunnen worden.
Dus van A > B > C of van C > B > A

Van A > C leg je in blok B een remmelder aan met een lengte van 25% van de totale bloklengte, dan vervolgens 50% niets en dan de stopmelder ter lengte van 25%.
In de andere richting van C > A is de stopmelder (van B in de richting A > C) een remmelder met dezelfde lengte natuurlijk (25%) , dan weer 50% niets en vervolgens de stopmelder met dezelfde lengte van 25%.

groeten van teunis

1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126

hwoltering

• 001695
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 22:februari:2012, 10:23:36 »

Beste Teunis en Anne W,

Mijn stopmelders zijn nu ongeveer 15-20cm. Dus de verhouding is nu 200 rem 20 stop. Dit werkt inderdaad prima, en de treinen rijden nu (nadat ze enkele rondjes gereden hadden) heel erg mooi binnen. Precies wat ik voor ogen had dus.

Ik heb trouwens nog wel een vraag over treinen in het station, maar dat gaat over meerdere treinen op 1 spoor dus die vraag zal ik denk ik het beste in een nieuwe topic stellen. Kan ik er ook meteen een plaatje bij doen etc.

Wat betreft de wisseldecoders van Esu. Die zijn alleen te programmeren in de DCC modus, in de programmeerstand van de Raptor. Het is dan niet eens nodig om de programmeerstand op de decoder zelf aan te zetten. Wel jammer, want dit kan dus niet tijdens het bedrijf, wat bij de locdecoders wel kan.

Maarja, je kan niet alles hebben :)

Groet, Hans

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #22 Gepost op: 22:februari:2012, 10:35:41 »

Mijn stopmelders zijn nu ongeveer 15-20cm. Dus de verhouding is nu 200 rem 20 stop. Dit werkt inderdaad prima, en de treinen rijden nu (nadat ze enkele rondjes gereden hadden) heel erg mooi binnen. Precies wat ik voor ogen had dus.

Hans

de verhouding stop/totale blok lengte is bij jou dus gereduceerd tot 10%.
Ik maak gebruik van stroomdetectie en daarvoor gebruik ik steeds een volle lengte van de rails, bij mij is dat Mrails met standaar lengten van 18 cm. Een stopmelder is dan 3 rechte (bochten) rails lang. De meeste blokken zijn bij mij minimaal 13 standaard lengten Mrails van 18 cm. Minimale blok lengte is dan 234 cm. De langste trein bij mij is ca 90% van de minimale bloklengte.
Hiermee passen alle treinen in een blok.

groeten van teunis

hwoltering

• 001695
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 22:februari:2012, 10:38:30 »

Beste Teunis,

Je moet inderdaad een standaard lengte gebruiken heb ik gemerkt. Maar als je dat goed doet, dan is verdere rails leggen erg makkelijk.

Bij mij is de langste trein 203cm, en de kortste stop 220. Hij staat op die stop dus behoorlijk krap in het blok, maar meer ruimte had ik niet :)

Ik gebruik trouwens K-rails, waardoor er ook flexibele rails gebruikt kan worden (eigenlijk alleen maar) en dus ook hele korte stukken mogelijk zijn.

Groet, Hans

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 22:februari:2012, 13:24:46 »

Beste Hans,

Een melder vindt het het lekkerste als hij net zo lang is als de langste afstand tussen 2 wielen van een lok, trein of wagon, dan geeft hij één continue melding af, in geval dat de melder korter is, is dat niet erg, maar dan wordt het een serie meldingen.

Switchpilots, als het werkt, werkt het, er is overigens een module die "DCC Programming On Main" heet, wellicht wat voor jou.

Groet, Anne W

hwoltering

• 001695
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 22:februari:2012, 15:31:30 »

Beste Anne W,

Ja, de melders zijn in ieder geval niet maar een paar cm lang. Maar het rijdt nu lekker. Gewoon iets om rekening mee te houden voor de rest van wat er nog te leggen valt, en ook wat er al ligt nog enigszins aanpassen.

Die module DCC-POM heb ik al, en werkt prima voor locdecoders. Voor andere decoders niet, die moeten nog gewoon op een "programmeerspoor" worden geprogrammeerd.

Trouwens, wel jammer dat de Raptor maar kan programmeren tot CV-adres 256. Ik heb bv Esu locdecoders waarvan ik CV 356 moet aanpassen, maar dat gaat dus niet :)

Groet, Hans

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #26 Gepost op: 27:juni:2017, 11:26:37 »

Bericht van Geert Koelink

Hallo Teunis,
De invoervelden bij stop uitstel zijn gewijzigd, althans bij mij. Eerst waren er 2 velden het blok en de uitsteltijd, nu 3. weet je wat er nu ingevoerd moet worden

groeten Geert

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 12:juli:2017, 13:15:40 »

Beste Geert en Teunis,

Het eerste invulveld is het blok

het tweede veld is de uitsteltijd zonder dat de lok op kruipsnelheid gaat, de remweg wordt opnieuw berekend en uitgevoerd.

het derde veld is de "oude" uitsteltijd, dus de lok komt op de stopmelder en gaat naar kruipsnelheid.

Groet, Anne W

Getreintje

• Raptor ID
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 14:juli:2017, 07:42:36 »

Bedankt voor de informatie. Dus in het derde veld hoef je niets in te voeren. Groetjes
Groeten Geert

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 14:juli:2017, 10:35:08 »

Beste Geert,

Als je het bedrijf wilt hebben zoals het was, dan vul je in het 3e veld de tijd in (in het 2e veld niets), als je de nieuwe methode van stop-uitstel wilt (de lok rijdt niet een tijdje op kruipsnelheid), dan vul je in het 2e veld de tijd in en in het 3e veld niets.

Probeer het maar eens uit.

Groet, Anne W
Pagina's: 1 [2]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.149 seconden met 23 queries.