raptor-forum.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: SpDrs60 grafische uitbreiding  (gelezen 1346 keer)

MadLab-M

• Raptor ID000001
    • Bekijk profiel
SpDrs60 grafische uitbreiding
« Gepost op: 09:maart:2013, 19:41:18 »

Raptor heeft het mogelijk gemaakt om lang achterelkaar te kunnen genieten van een rijdend trein-spectakel hetgeen met “traditionele computerbesturing” veel lastiger te realiseren is. Dat is het grote voordeel van Raptor en dat zal in de toekomst ook NOOIT veranderen.

De “traditionele computerbesturing” had echter het voordeel van een grafisch overzicht van het railplan op een beeldscherm. Merk op het woord in de verledentijd 'had' in de vorige zin want nu is:

RAPTOR UITBREIDBAAR MET EEN OF MEERDERE GRAFISCHE BEELDSCHERMEN, OOK DRAADLOOS!

Het programma “SpDrS60” is voor het Raptor-interface protocol aangepast en ziet er op het scherm bijvoorbeeld als volgt uit in de bijlage.

Op het SpDrs60 scherm kunt u zeer eenvoudig uw eigen railplan tekenen met de door u gewenste symbolen in aanklikbare “tegels” op het scherm. Alle tegel-symbolen welke decoderadressen hebben zoeken allemaal ZELF verbinding op met Raptor voor uitwisseling van bijvoorbeeld wissel en sein-standen. Maar ook stuurt Raptor alle trein-posities op naar het SpDrs60 scherm zodat u een prachtig grafisch overzicht krijgt waar de treinen staan en wat ze aan het doen zijn. Uiteraard kunt u via de Raptor-seinhuizen ook een deel van de automatische baanbesturing overnemen en via het SpDrs60 scherm bedienen waarbij wissel en seinbeveiliging voor 100% bewaking in te stellen is. Dus ook tbv (hele kleine en jonge) bezoekers bij uw baan!

Het programma 'SpDrs60_for_Raptor' kan draaien op:
1) Elke (Laptop)PC niet ouder dan 10 jaar via de SpDrs60-USB stick
De link naar Raptor_SpDrs60_handboek_1_0.pdf
2) Op een “Raspberry Pi (RPi)” computer

Het maakt voor een (Laptop)PC niet uit of daar nu wel of geen Windows op staat en/of deze voorzien is van een (defecte) harde schijf. De PC draait namelijk volledig vanaf de SpDrs60-USB stick. ALLES wordt automatisch geinstalleerd en het programma SpDrs60 zoekt ZELF de kabel op de (USB)COM-port op waar de Raptor-interface aangesloten is. Voor een kant-en-klare prijs van een SpDrs60-USB stick moet u denken aan ongeveer 18,95 euro. (Als u zelf een 8GB memorystick  heeft en een computer-expert bent dan hebben wij instructies hoe u zelf deze SpDrs60-USB stick kunt aanmaken, dan kost dat u niets.) De SpDrs60-USB is vanaf medio April leverbaar.

De “Raspberry Pi” computer, hierna te noemen RPi is een computer welke slechts 6 Watt aan stroom verbruikt en die kant-en-klaar(zonder monitor, toetsenbord en muis) rond de 99 euro gaat kosten, afhankelijk van meebestelde bekabeling. De RPi is op VELE mogelijke manieren in te zetten. Deze kunt u via een aangesloten  monitor, toetsenbord en muis rechtstreeks bedienen maar ook zonder dit alles zodat de RPi op (DRAADLOZE) afstand, via een (draadloze) router, op een (draadloze) tablet of Smart-Phone bedient kan worden. Details daarover worden later dit jaar bekend gemaakt. De SpDrs60-RPi is vermoedelijk vanaf Augustus leverbaar.

Draadloze bediening kan verkregen worden op een tablet waarop een SpDrs60-USB verbinding kan maken met de RPi of via een zogenaamd VNC applicatie. Op een Smart-Phone geschiedt dit via een VNC applicatie welke onder andere verkrijgbaar is bij www.realvnc.com

Zie hier in de bijlage een overzichtsplaatje van de verschillende aansluitmogelijkheden.

Bedenk dat er VELE VELE mogelijkheden van aansluitingen kunnen zijn en dat hoe U het wilt hebben zeer waarschijnlijk ook kan!

Download een foto-impressie HIER
« Laatst bewerkt op: 04:juli:2013, 13:52:17 door MadLab-M »

Getreintje

• Raptor ID
    • Bekijk profiel
Re: SpDrs60 grafische uitbreiding
« Reactie #1 Gepost op: 15:april:2016, 11:11:55 »

Hallo,

Ik heb een usb stik met SpdrS60 en dat werkt prima. Maar nu heb ik op internet een nieuwere versie gevonden met veel meer mogelijkheden. Hoe kan ik dit programma op de stik plaatsen zonder dat mijn gegevens overschreven worden? Ik heb ook geprobeerd om het programma in Linux UBUNTU te installeren mat dat lukt niet. Kan iemand mij verder helpen.

Groeten Geert
Groeten Geert

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15:april:2016, 12:04:29 »

Beste Geert,

In de Knoppix home directory staat de directory/map "Source" en daarmee kan je het SpDrs60_for_Raptor systeem met de juiste kennis (opnieuw) bouwen, in bijvoorbeeld Ubuntu. Er staat ook een bouwscript die een keer tbv Ubuntu gewerkt heeft maar er zijn geen garanties dat het op jouw (huidige) Ubuntu (ook) gaat werken.

Inderdaad, naar de nieuwste versie van SpDrs60 sta ik ook al een paar jaar verlekkerd naar te kijken. Maar in die versie zit "het Raptor-stuk" niet dus nu heb je daar niet zoveel aan, tenzij je het "Raptor-stuk" weet over te zetten naar de nieuwe SpDrs60 broncode...

Mvg Mark
ID000003

Teunis

• Administrator/Beheerder
  • het leven spoort beter via rails
    • Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #3 Gepost op: 15:april:2016, 12:12:24 »

Marco

Misschien een activiteit voor 1 van de volgende weken:
Dan geef je de nieuwe stick uit als versie 2.xxx voor xxxxx euro

Ik denk dat er behoefte aan is.

Groeten van teunis
1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126
behpsw:Mstand33

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 15:april:2016, 17:37:56 »

Beste Teunis,

Leuk bedacht, maar dat moet Marco aan een ander overlaten...

Mvg Mark
ID000003
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.064 seconden met 20 queries.