Nu zouden wij weer gewoon op de "OK" knop kunnen drukken maar dan krijgen wij enkel een "hand-wissel" in de tekening maar dan hadden wij geen "ruzies" met onze vrouwen (ervoor over) hoeven hebben over de aanschaf van een digitale baan dus...
Willen wij hier als voorbeeld een digitale wissel met decodernummer 8 kunnen schakelen op de baan met de muis en tevens de juiste stand zien (mee)schakelen als Raptor wissel 8 automatisch schakeld.
13) Vul dan de velden zodanig in totdat het plaatje eruit ziet zoals in de bijlage.
In het linker "Text" veld staat de naam van de wissel, ik heb even "w8" ingevuld. De letter "w" hoeft uiteraard niet want dat het een wissel betreft is voor ons natuurlijk nogal wiedus. Maar het geeft aan dat als wissel-naam iets alfa-nummerieks kan worden ingevuld en niet enkel maar nummeriek hoeft te zijn. Met het rechter "Text" doen wij niks bij een wissel dus blijft deze op de waarde "-2" staan.
Klik bij "Protocol" de stip "Maerklin/Motorola" aan. (Dit kunt je voor ALLE wissel en seinen doen want SpDrs60 doet NIETS met deze informatie ook al zijn je decoders allemaal harstikke DCC. Raptor weet zelf namelijk al of het wisselnummer Motorola of DCC moet zijn.) Dan wordt tevens bij "Decoder" en "Type" vanzelf de tekst "Maerklin K83 WD (M)" ingevuld.
Bij "Reset after (ms)" staat automatisch 50ms ingevuld. Maar daar had net zo goed 10000ms ingevuld mogen worden want ook daar doet SpDrs60 helemaal NIETS mee. De Raptor bekrachtigingstijden had je zelf immers al opgegeven in Sys->BEKRACHTIGINGSTIJDEN.
Achter de tekst "SRCP-bus" staat standaard ingevuld de waarde "1". Daar doet SpDrs60 wel degelijk iets mee waar wat precies hoef ik ook niet te weten. Voor ons is het van de belang dat deze waarde ALTIJD op "1" staat!
Tot dusver hebben wij uitsluitend keet lopen schoppen maar nu moeten wij voor het eerst serieus gaan opletten. Want in het veld "Address" moet toch echt exact het juiste decoderadres van de wissel ingevuld worden wat deze volgens Raptor ook op de baan heeft. In ons voorbeeld is dit wisseldecoder-adresnummer 8.
Als enerlaatste moeten wij de "LEDS Off" AFvinken anders zien wij nog steeds de wisselstand niet op het scherm en ons oog wil toch ook wat...
Tot slot is er nog een vink 'Exch.conn" wat vertaald heet "verwissel decoderaansluiting". Daarmee is de Rood/Groen bedrading zoals aansloten op de decoder wat SpDrs60 betreft om te draaien. (Met de Raptor instelling gebeurt dus gelukkig NIKS.) Dit kan tekentechnisch soms beter uitkomen maar dat merk je vanzelf als het zover is. Overigens is deze tbv "Motorola" instelling altijd AANgevinkt bij een wissel.
14) Klik op de "OK' knop
Oh, wacht. Ik zou nog vertellen wat het "Inverted use" vinkje betekent. Hmm, zodra ik daar achter ben zijn jullie de eersten die het horen want ik gebruik dit vinkje namelijk nooit. Geen idee waarvoor het dient...