raptor-forum.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag

Auteur Topic: Hoe RAILPLAN te tekenen in SpDrs60 Handboek  (gelezen 3657 keer)

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
Re: Hoe RAILPLAN te tekenen in SpDrs60 Handboek
« Reactie #15 Gepost op: 15:maart:2013, 09:34:21 »

Dan gaan wij op soortgelijke wijze nu ons eerste hoofdsein tekenen.

12) Selecteer het hoofdsein-symbool volgens de bijlage.

ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 15:maart:2013, 09:45:50 »

13) Vul de hoofdsein gegevens in volgens de bijlage.

In feite zit weinig tot geen verschil in de invulling van de gegevens ten opzichte van het tekenen van onze eerste wissel. Het enige serieuze hier is dat als hoofdsein decoder-adres-nummer nummer 202 zogenaamd op de baan aangesloten ligt. Maar 202 kan ook een (uniek) seinnummer van een virtueel sein in een schaduwstaion betreffen. In het echt staat dan niks onder de bergen maar op het scherm zien wij toch een sein. Gratis!

In vergelijking met de wissel hebben wij hier een kader "Symbol variants" erbij. Hiermee zijn de mogelijke seinbeelden instelbaar met het eenmalig klikkiezen van de juiste modus-knop. In ons voorbeeld is gewoon de huis, tuin en keuken variant Hp0(rood)/Hp1(groen) gekozen.

Nu was ik bij de wissel invulvelden nog per ongeluk expres "vergeten" om het "Rotation" vinkje te bespreken. Want er stond al zoveel informatie en ik wilde voorkomen dat iemand van jullie zouden "wegzappen" anders... Goed, het Rotation vink je aan als het wissel of sein symbool in de railplan tekening gedraaid op het scherm moet staan. Standaard staan de symbolen namelijk getekend voor de treinrichting van links naar recht maar, hallo, wij hebben ook zoiets als dubbelspoor dus moeten de railsymbolen ook van recht naar links kunnen staan. Daar gebruik je dit vinkje dan voor...

14) Klik op de "OK" knop

Hoho, en het "Address for labeling" vinkje dan? Mannen, ik zweer jullie, ik heb geen flauw idee want ik gebruikt dat vinkje ook nooit! Tot volle tevredenheid nog steeds...
« Laatst bewerkt op: 16:maart:2013, 00:36:20 door Mark »
ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 15:maart:2013, 10:13:41 »

En wij hebben ons eerste echt werkende digitale hoofdsein getekend!!

Zie de bijlage.

Nu gaan wij verder met het railplan tekenen en instellen van ietwat meer ingewikkelde symbolen... Daarvoor gaan wij spieken in het andere MSG Den Bosch voorbeeld railplan.

« Laatst bewerkt op: 15:maart:2013, 13:17:40 door Mark »
ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 15:maart:2013, 13:16:59 »

15) Klik op de steeksleutel om het MSG voorbeeld railplan in de tekenmodus te zetten.

Zie de bijlage. Wij gaan de de instellingen afkijken van een Hp0,Hp1,Hp2 hoofdsein. (Ook te gebruiken als 3-lichts daglichtsein volgens de NS)

16) Klik nu het hoofdsein linkonder aan waarbij de tekst staat Hp2
« Laatst bewerkt op: 15:maart:2013, 13:22:49 door Mark »
ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 15:maart:2013, 13:28:06 »

Dan zien wij de instellingen van het Hp2-sein van het MSG voorbeeld. Zie de eerste bijlage.

Nu is het tweede decoderadres zichtbaar t.b.v. de aansturing van het Hp2 seinbeeld en is de hoofdsein-modus nu de derde knop aktief voor dit doel.

Merk op dat in het rechter Text veld de tekst "120T" ingevuld staat. Let op: nu wordt het weer even serieus. De tekst "120T" op deze plek is een daadwerkelijke bloknaam in de MSG Raptor. SpDrs60 weet nu dat als Raptor een trein in blok "120T" meldt dat SpDrs60 dan het rode bezetmeldLED van het hoofdsein-symbool moet laten oplichten.

Deze rechter Text veld heeft in het algemeen altijd de functie om het hier ingevulde bloknaam te vertalen naar het bezetmeldLED van het railsymbool. Dit geldt voor alle sein-symbolen en alle railstuk-symbolen.

17) Klik op nu de lege tegel direct rechts van onze eerste hoofdsein in het venster van onze nieuwe railplan en selecteer weer hetzelfde hoofdsein-symbool

Zie de tweede bijlage voor het overzicht waarin het plaatje van de eerste bijlage ook in te zien is.
« Laatst bewerkt op: 15:maart:2013, 13:46:49 door Mark »
ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 15:maart:2013, 13:58:25 »

Als wij nu ons Hp0,Hp1,Hp2 hoofdsein of 3-lichts daglichtsein volgens de NS, met decoderadressen "203" en "204" waarbij het hoofdsein staat aan het einde van onze bloknaam "HOI", zo willen instellen dan:

18) Vul de gegevens in zoals zichtbaar in de bijlage.

Merk op de voorbeeld bloknaam "HOI" ook precies zo (hoofd)letter gevoelig in de Raptor als bloknaam MOET  staan. Ten overvloede als in Raptor dus "HOI" als bloknaam staat, dan reageert SpDrs60 daar niet op als in dit venster "Hoi", "hoi", "hoI", "hOi", "hOI" enzovoorts verkeerd ingevuld staat. (Nog een voorbeeld: staat in Raptor de bloknaam "JaDag" dan moet hier in SpDrs60 dus ook precies "JaDag" staan...)

Waarom staat in het linker Text veld dan wel "Hoi"? Dat komt omdat dit als een "onbewerkte" normale willekeurig vrij te kiezen tekst naast het sein-symbool wordt geplaatst.

19) Klik op de "OK' knop
« Laatst bewerkt op: 15:maart:2013, 15:04:48 door Mark »
ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 15:maart:2013, 14:04:49 »

En wij hebben ons tweede echt werkende digitale hoofdsein getekend door een lekker potje af te kijken uit een ander SpDrs60-railplan.

Zie de bijlage.
ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 15:maart:2013, 14:34:43 »

Hmm, ik heb een didactische stommiteit uitgehaald want nu staat ons sein "Hoi" meteen achter ons Hp1 sein. Ja dag, dat moeten wij dus even gaan rechtzetten...

Ik moet het "Hoi" Hp2 inrij-sein verslepen links van het railstuk voor de wissel.

20) Klik met de RECHTERmuis knop op het "Hoi" sein, houd deze ingedrukt en versleep het sein-railsymbool.

Zie de bijlage. Zie daarin (een beeldkopie) van het "Hoi" sein nog "zweven" aan mijn muispijl...

ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 15:maart:2013, 14:45:27 »

21) Laat de muisknop los als het versleepte railsymbool op de goede plaats ligt.

Zie de bijlage. Merk op dat het "Hoi" sein nu in zijn geheel verplaatst is.

Met op de goede plaats liggen bedoel ik eigenlijk plekken waar LEGE tegels liggen. Je kunt ook het versleepte railstuk laten "vallen" op een ander railsymbool maar dan verdwijnt het railsymbool wat daar al lag. Heel soms is dat best handig, vaak $#@*&! daarentegen niet. Een beetje opletten dus.

Deze versleep-functie zullen jullie, vooral in het begin, HEEL ERG VAAK gaan gebruiken! Want net als ik in het begin is het "Oh, ja er moet nog dit-of-dat railsymbool hier-of-daar nog tussen" zodat je hele zaakjes moet opschuiven...

Maar dat gaat dan heel makkelijk zo!
« Laatst bewerkt op: 15:maart:2013, 14:54:08 door Mark »
ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 15:maart:2013, 15:04:01 »

Ja ja, en hoe kan ik dan de loknummers laten zien in de grafische blokken waar wij de rode bezetmeldLEDs nu weten op te laten lichten?

Dat is waar. Daarvoor gaan wij even helemaal naar het begin terug maar met een uitbreiding op het neerleggen van een simpel recht stukje railsymbool. Die gaan wij voor het "Hoi" sein plaatsen.

22) Klik op de lege tegel links van het "Hoi" sein
23) Selecteer het eerste railstuk symbool
24) Vul de gegevens in volgens de eerste bijlage

In de tweede bijlage heb ik nog even ons eerste railstuk-symbool instelling erbij gepakt. Zie de verschillen en merk op dat het rechter Text onze bloknaam "HOI" nu ook heeft zodat met "LEDs off" AFgevinkt de rode bezetmeldLEDs oplichten bij een trein in blok "HOI". Dit was reeds uitgelegd in bovenstaande episteltjes. Maar nu komt als laatste weer iets serieus nieuws aan. In het linker Text staat geen "-1" maar is LEEGgemaakt. De betekenis hiervan is dat:

a) Toon ook het loknummer in het railsymbool met het tonen van de rode bezetmeldLEDs als het  linker Text LEEG is.
b) Toon NOOIT het loknummer in het railsymbool maar hooguit de rode bezetmeldLEDs als het  linker Text "-1" is.

25) Druk op de "OK" knop
« Laatst bewerkt op: 15:maart:2013, 15:18:27 door Mark »
ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 15:maart:2013, 15:25:28 »

En onze handboek railplannetje is getekend!

26) Klik op het "grijze grid" icon, direct links van het steeksleutel icon, om de teken-modus te verlaten en de "normale schakel-modus" te aktiveren.

Nu kunnen wij onze artikelen met de muis schakelen en deze via Raptor op de baan daadwerkelijk zien bewegen. (Mits volgens Raptor er geen trein over rijdt als het artikel een wissel is en de SRCP verbonden is met Raptor waarover later meer...)

Zie de bijlage!

De rest tekenen is meer van hetzelfde en vooral datgene doen waarvoor je vroeger het vette cijfer "1" kreeg, namelijk lekker spieken. Of delegeer het hele tekenen verder over aan je "(klein)zoon" want wees nou eerlijk. In vergelijking met andere grafische programma's kan een "kind" hier toch de was doen?
« Laatst bewerkt op: 15:maart:2013, 15:34:36 door Mark »
ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 15:maart:2013, 15:40:01 »

Tot dusver hebben wij het gewoon over "treinen" en "rails" gehad.

Helaas moet ik nog ietsje vertellen over "de computer" want wij moeten ons getekende handboek railplan nog opslaan en een naam opgeven zodat wij niets kwijtraken en de volgende keer ons railplan onder onze eigen naam kunnen terugvinden en laden.

Om het getekende railplan op te slaan doe:

27) Klik met de muis linksboven op "File" en daarna "Save as"...

Zie de bijlage.
ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 15:maart:2013, 15:45:07 »

28) Daarna opend een bestand-opzoekvenster en moeten wij met de muis de "directory layouts" vinden.

Dat is te zien door te kijken naar het plaatje in de bijlage.

Ik heb als bestandsnaam ingetypt "Mijn_Eerste_Ovaal"

29) Klik daarna op de knop "Save"

Dan wordt je railplan bewaard op de "stick" zelf. Aangeraden wordt om zelf (uit te zoeken hoe) het railplan op een "eigen" memory-stick op te slaan als "backup". Het is verder HEEL BELANGRIJK om de SpDrs60-USB computer ALTIJD af te sluiten via "Start»Logout»Shutdown" omdat de SpDrs60-USB computer anders de "neiging" heeft om het laatste opgeslagen bestand te "vergeten"...
« Laatst bewerkt op: 13:mei:2013, 17:10:36 door Mark »
ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 15:maart:2013, 15:54:33 »

In de bijlage is nu te zien dat ons railplan de naam "Mijn_Eerste_Ovaal.spdrs60" heeft gekregen wat o.a. te zien is in de blauwe bovenbalk.

Helaas moet ik het nog ietsjepietje "enger" gaan maken nu...

Wij hebben welliswaar het railplan getekend en alles naar onze wens ingesteld maar nu moeten wij nog de verbinding maken tussen Raptor en onze railplan-tegels zodat informatie automatisch(dat wel) tussen letterlijk en figuurlijk alles en iedereen voortdurend uitgewisseld gaat worden opdat ALLES een gezamelijk bedieningsgeheel gaat worden.

30) Klik met de muis direct rechts van het steeksleutel icon op het "Connect to SRCP server" icon.
ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 15:maart:2013, 16:10:42 »

Dan is de verbinding met Raptor gemaakt(mits alle kabels aangesloten zijn natuurlijk) en verschijnt de situatie zoals in de bijlage.

Eigenlijk viel de verbinding maken best wel mee. Maar het moet wel geschieden anders blijven SpDrs60 en Raptor twee langs elkaar heen werkende werelden. Muisacties zien wij dan niet op de baan gebeuren en handelingen van Raptor zien wij niet terug op het SpDrs60 scherm.

Onderaan in de statusregel is dit eenmalig te zien als "Info socket connected".

« Laatst bewerkt op: 16:maart:2013, 00:43:55 door Mark »
ID000003
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.247 seconden met 21 queries.