raptor-forum.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

De Digitale SpoorKraam
Promoten en verkopen van digitale componenten voor modelspoor treinen van alle schalen, 2 rail en 3 rail systemen.

Verkoop en advies over:
- Raptor digitale centrale
- LDT Littfinsky Daten Technik decoders, boosters, etc
- Viessmann lichtseinen / armseinen
- ESU lokdecoders
- Advies en demo's aan huis
- Hulp (aan huis) bij ombouw van analoog naar digitaal
- minicursus ombouwen loks van analoog naar digitaal van de merken: Marklin, Fleischmann, ROCO, Lima, etc
- onderhoud aan loks en treinen
- inbouw van wagon verlichting

Beste Geïnteresseerde
Vragen naar info en/of bestellingen kunnen worden gedaan door een mail te sturen naar:
info@dedigitalespoorkraam.com

Voor de bestelling van LDT produkten kan u terecht bij de volgende webshop van  www.dedigitalespoorkraam.nl
- Levering LDT artikelen direct uit voorraad
- Voor 14.00 uur besteld en daarna betaald is morgen in huis!

v

Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: 072 Al rijdend DCC CV's programmeren  (gelezen 2285 keer)

Teunis

• Administrator/Beheerder
  • het leven spoort beter via rails
    • Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
072 Al rijdend DCC CV's programmeren
« Gepost op: 28:december:2011, 16:30:47 »

Al rijdend DCC CV's programmeren (NMRA "variable acces" )

Boklok schrijft:

Deze module is een uitkomst om snel te experimenteren met verschillende instellingen van dcc decoder. Tijdens het rijden even een waarde in de decoder veranderen, zlfs met meerdere locs op de baan. Je geeft eerst aan in welke loc(decoder) er gewijzigd moet worden, dan gemakkelijk de cv-waarde aanpasen en kijken naar het reseltaat. Op deze manier kun je snel en gemakkelijk de loc(decoders) finetunen (bijv. afremmassasimulatie).
Voor dcc-rijders vind ik deze module erg waardevol

Boklok

Mark schrijft:

Er komen twee nieuwe menu-keuzes bij:
Sys->DCC CV BYTE Config Variable Access
Sys->DCC CV BIT Value Variable Access

Bij de eerste keuze(BYTE) moeten er drie velden ingevuld worden volgens onderstaande volgorde:
1) Huidig lokdecoder dcc-adres.
2) CV nummer van te schrijven byte waarde.
3) De nieuwe byte waarde te schrijven naar het CV nummer.

Bij de tweede keuze(BIT) moeten er vier velden ingevuld worden volgens onderstaande volgorde:
1) Huidig lokdecoder dcc-adres.
2) CV nummer van te schrijven bit waarde.
3) Bitnummer van het CV nummer.
4) De nieuwe bit waarde(0 of 1) te schrijven naar het CV bitnummer.

Nadat teruggekeerd is naar het hoofdmenu is de decoder op de baan geprogrammeerd met de nieuwe waarde.

Kijk in de bijsluiter van de decoder na voor welke programmeermethode deze uitgerust is. Dcc decoders kunnen namelijk:
1) Geen van beide (en dus alleen op programmeerbaar via "Service Mode" ).
of
2) Alleen BYTE maar geen BIT schrijven.
of
3) Alleen BIT maar geen BYTE schrijven.
of
4) Zowel BIT als BYTE programmeeropdrachten kunnen verwerken.

Mvg Mark

Beste Mark

Begrijp er eigenlijk niet zo veel van.
Mss iets uitgebreider uitleggen.

Teunis

Er komt wellicht een dag dat ik me ook ga bezighouden met het tot in de puntjes programmeren van de lokdecoder, maar dat komt pas als de baan klaar is en dan hoef ik het ook pas te begrijpen.

Nu zijn de maximale snelheid, optrek- en afremvertraging en soundvolume de enigen die belangrijk zijn.

Overigens begint nu op de markt te komen een decoder met o.a. electrische koppelingen, ik verwacht dat dit soort dingen wel steeds vaker zal gaan komen, waar je overigens gelijk de conclusie uit kunt gaan trekken dat banen met een echt landschap op de achtergrond gaat raken.

Groet, Anne W

Bert Stehouwer schrijft:
Beste Alllen,

Het tijdens bedrijf wijzigen van cv's is een ware vooruitgang! Het wijzigen van de optrek/afrem waarden tijdens het zelfleren van de remweg is zeer prettig. Ook het wijzigen van div snelheids waarden tbv dubbeltractie gaat vlot.

Het werken met bit en byte's is een hobby apart en nodig om bv zwaailampen in te stellen, verlichtings sterkte met Leds'etc.
Een goede uitleg is te vinden op www.dccdecoderservice.nl /dcctechniek /decoders

m vr gr Bert
« Laatst bewerkt op: 28:december:2011, 16:35:40 door Teunis »
1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126
behpsw:Mstand33

Bert Stehouwer

• Raptor ID 272
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 18:juli:2013, 23:37:37 »

Beste Allen,

Wat is nu het eigenlijke verschil in programmeren in de DCC CV  SERVICE MODE of de DCC CV BYTE CONFG Var Acces (via module 072) 
 buiten het feit dat via de laatste rijdend eea gewijzigd kan worden?

m vr gr Bert
Raptor ID 272

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
Re: 072 rijdend dcc cv's programmeren
« Reactie #2 Gepost op: 09:augustus:2013, 16:11:07 »

Beste Bert,

De DCC SERVICE MODE is de "oervorm" van het programmeren van CV's en doet dit "zonder aanziens des loks" op de rails. Als bijvoorbeeld CV 1 (=lokadres) veranderd wordt dan veranderd ELKE lok zijn CV-1 op de waarde van het nieuwe lokadres. Deze "oer" programmeermethode is derhalve "linke soep".

De DCC BYTE/BIT programmering is "moderner" en heeft altijd het lokadres nodig van de lok waarvan het CV nummer van de nieuwe (byte of bit) waarde moet worden voorzien. Dat is niet alleen heel "veilig" maar zelfs zo "veilig" dat dit gewoon op de hoofdbaan gedaan kan worden en, voor zover ik weet, zelf onder het rijden!

Mvg Mark
ID000003

Bert Stehouwer

• Raptor ID 272
    • Bekijk profiel
Re: 072 rijdend dcc cv's programmeren
« Reactie #3 Gepost op: 10:augustus:2013, 20:38:51 »

Beste Mark,

Ik heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken en een lok/decoder tijdens rijden op een ander lok adres gezet. Dit werkt inderdaad. In de praktijk zal ik dit niet gebruiken.
Al eerder aangegeven, via de DCC CV BYTE CONFG Var Acces (via module 072)  programmeren tijdens rijden is zeer makkelijk tijdens bv instellen van div waarden in decoders om dubbeltractie te rijden met verschillende loks en/of decoders. Ook aanpassen van remkarakteristieken gaat zo prima.

m vr gr Bert
Raptor ID 272

rené Bogers

• Raptor ID000730
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 15:november:2013, 00:12:41 »

Sinds kort heb ik module 072 geactiveerd en ben er mee gaan experimenteren hoe dit werkt en ben er achter gekomen dat niet alle decoders al rijdend zijn te programmeren, n.l. de decoders moeten wel voorzien zijn van Pom (= Progam on main), omdat ik nogal wat verschillende merken aan decoders heb geinstalleerd kom ik voor mij aan de volgende lijst van decoders:
Lenz LE.... , LE....XF is niet rijdend te programmeren,
Lenz LE 1025A weer wel,
Digirails DR1010 en Uhlenbrock wel rijdend te programmeren,
DCC/Sel. van Trix die al in loc's zijn ingebouwd zijn weer niet riidend te programmeren,
Kuehn N025 en N040 zijn ook niet rijdend te programmeren,
Esu V1.0 , V2.0 , V3.0 en V4.0 zijn weer wel te programmeren.

Voor diegene die module 072 wel hebben geactiveerd maar nog niet verder kunnen is hier een korte beschrijving: Dit geldt alleen voor decoders die zijn voorzien van Pom ( = Program on Main ) zie de lijst hierboven.
Selecteer (scroll) naar: DCC CV BYTE CONFIG. en druk op OK, op het scherm verschijnt de tekst: DCC CV BYTE CONFIG met onder de tekst de invulregels, toets nu in het eerste invulveld het lok-decoderadres in, toets dan OK, toets nu in het  2e invulveld de CV in die je wilt wijzigen (2=kruipsnelh.STV, 3=optreksnelh. ACC, 4= afremsnelh. DCC en 5= maximumsnelh. MAX), let op: CV1 (=adres) is niet te wijzigen tijdens het rijden en toets daarna op OK, toets nu in het 3e invulveld de nieuwe waarde in en sluit af met OK.
Als module 072 is geactiveerd is er nog een regel te zien op het scherm met de tekst: DCC CV BITE ACCES?? maar die ga ik t.z.t. nog eens uitvogelen hoe dat werkt.

M.v.gr.: rené Bogers

Raptor ID000730

Joad

• Raptor ID 002736
    • Bekijk profiel
Re: 072 Al rijdend DCC CV's programmeren
« Reactie #5 Gepost op: 22:januari:2015, 23:06:21 »

Hoi Mark,

op welke wijze kan ik een ingevoerde waarde uitlezen?

grz

Joad

Anne W

• Raptor ID 000462 en ID 000050 (demo)
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 22:januari:2015, 23:25:04 »

Beste Joad,

Per definitie is het met geen enkele centrale in "POM" programmeren mogelijk om de decoder uit te lezen, daarnaast kent de Raptor alleen de 6021 methode voor Motorola decoders, daar kun je ook per definitie geen decoders mee uit lezen.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #7 Gepost op: 23:januari:2015, 10:27:58 »

Beste Joad

De beste methode is opschrijven wat je hebt ingevoerd
1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126

Joad

• Raptor ID 002736
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 23:januari:2015, 23:30:56 »

Hoi,

bedankt voor jullie informatie. Slechts ter aanvulling: met de Marklin Digital Mobile Station is het mogelijk de CV's in DCC te programmeren en uit te lezen.

grz

Joad

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #9 Gepost op: 24:januari:2015, 09:56:44 »

joad

Met de raptor kan je ook in dcc programmeren.
Gaat ook veel simpeler.

Teunis

Anne W

• Raptor ID 000462 en ID 000050 (demo)
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 24:januari:2015, 10:57:28 »

Beste Joad,

POM Programmeren is anders als het "normale" DCC programmeren, dat normale programmeren doe je dan ook op de programmeerrail, ook wel logisch omdat je maar één decoder tegelijk kunt uitlezen en dan wordt het wat moeilijk als er meer "decoders" op de rails (lees Main) staan.

Met Märklin MFX en een MS2/CS wordt het wat anders omdat er echte communicatie is tussen de lok en de centrale.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

rené Bogers

• Raptor ID000730
    • Bekijk profiel
VERPLAATST Extra Software Module 072: DCC CV BYTE Config Variable
« Reactie #11 Gepost op: 14:februari:2015, 14:47:42 »

De laatste generaties lok-decoders (o.a. Esu V4.0) zijn tegenwoordig ver uitgerust met hun functie's (licht, geluid e.d.). Bijvoorbeeld bij de Esu V4.0 decoders moet men al bij CV 262 zijn om de lichtsterkte te kunnen instellen en bij CV 270 voor de achterzijde en voor andere functie's zit men al bij de 300.
Nu probeer ik dat d.m.v. Raptor via module 072 in de Pom-modes: DCC  CV  BYTE  CONFIG  VARIABLE maar dat lukt niet ondanks dat ik het betreffende lok-nr. (DCC), CV (262) en BYTE (1t/m31 = lichtsterkte) invoer.
Doe ik het nu met een omweg zoals eerder beschreven (zie bij Software vragen mbt. Raptor op 25 Nov. 2014)
dus via CV96, CV 97 en CV99 (wat ik ergens op internet had gevonden) dan lukt het wel maar men is dan wel een tijdje bezig met invoeren.
Nu ben ik ook in het bezit van een LENZ handregelaar (LH100) en een LENZ centrale (LZ100), hiermee is  nl. mijn interesse en overstap van analoog naar digitaal begonnen.
Deze 2 apparaten hebben intussen d.m.v. nieuwe IC's een update gekregen (LH100: updateversie V3.6 en de LC100: updateversie V3.5). Door deze update's kan ik nu ook b.v. de Esu V4.0 door de LENZ- apparatuur programmeren en wel nu tot CV 1024 maar wel op een simpelere en snellere manier n.l. via de toets F7 op de LH100 kom ik in de Pom-modes, ik toets het loknr. in, dan het bewuste CV-nr. (262) en dan de waarde (b.v. 10) en dan op enter en ik ben klaar terwijl wanneer ik ik het met Raptor doe dan moet ik een hele weg afleggen om één CV te kunnen wijzigen.

Mijn vraag is nu : doe ik nu iets verkeerd op mijn Raptor (lange weg om een of meerdere CV's te kunnen wijzigen) of is module 072 nog niet geschikt om CV's hoger dan de waarde 255 t/m 1024 te kunnen instellen????? want zoals ik het nu doe met LENZ werkt dit veel gemakkelijker en voor de nieuwe Raptoranen zou het een hele vooruitgang zijn in het gemakkelijker te programmeren v/d decoders.

« Laatst bewerkt op: 19:februari:2015, 07:57:48 door Joad »
Raptor ID000730

Joad

• Raptor ID 002736
    • Bekijk profiel
Re: Module 072: DCC CV BYTE Config Variable
« Reactie #12 Gepost op: 15:februari:2015, 17:59:58 »

Hoi Rene,

je laatste opmerking ondersteun ik. Het werkt ook in mijn geval sneller om via externe apparatuur te programmeren dan via Raptor. Zie ook bijgaande link.

grz

Joad

http://www.raptor-forum.nl/index.php?topic=29.0

ps: overigens wordt jouw topic samengevoegd met bovengenoemde link.

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 16:februari:2015, 11:41:58 »

Beste René,

Dat is "juist". Via de Raptor kunnen nog geen CV's hoger dan 255 geprogrammeerd worden. Via POM zelfs niet hoger dan CV 111. Doch dit willen wij rond het tijdstip van het uitkomen van Windows365 uitgebreid hebben, dwz tegen het einde van dit jaar.

Maar daarmee veranderd de "filosofie" van Raptor echter niet. Raptor is nooit bedoeld als het ideale programmeer-apparaat voor (lok)decoders. Raptor is primair  bedoeld als ideale treinbesturing van (reeds) geprogrammeerde (lok)decoders.

Wel streven wij er naar om altijd een minimale basis-programmeer mogelijkheid in Raptor te hebben, zonder op de stoel te hoeven zitten van een (lok)decoder fabrikant. Want alleen de (lok)decoder fabrikant zelf kan de ideale  (lok)decoder-programmar maken. Sterker nog, als een fabrikant 262 programeerbare CV variabelen of meer levert, met dito "exploderende" aantallen programmeer configuratie-mogelijkheden, dan zouden ze zelfs de plicht moeten hebben om bijbehorende programmeer-software te schrijven daarvoor.

Ieder zijn vak... ;-)

Mvg Mark
ID000003

rené Bogers

• Raptor ID000730
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 16:februari:2015, 12:34:02 »

Mark, je hebt gelijk betreffende de filosofie van Raptor, Esu en Lenz hebben n.l. ook een programmeer apparaat in hun productie zitten om via een pc de boel te kunnen programmeren ( kosten +/- € 140,-) voor een apparaat, welke bijna puur gericht is voor de geluidselectronica instellingen van de lok-decoders maar nou net de CV's 262 tot 302?? die zijn bij b.v. de Esu V4.0 nou net voor de lichtsterkte en effecten.
Ik weet nu voldoende over module 072 en wacht rustig af wat jullie eind van het jaar allemaal in petto hebben.

Raptor ID000730
Pagina's: [1] 2   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.053 seconden met 20 queries.