raptor-forum.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Er wordt "ergens" nagedacht over een mogelijke toekomst voor de Raptor

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: 081 Aankomstmoment pas na het einde van de S88 melding  (gelezen 703 keer)

Teunis

• Administrator/Beheerder
  • het leven spoort beter via rails
    • Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
081 Aankomstmoment pas na het einde van de S88 melding
« Gepost op: 28:december:2011, 16:59:09 »

Geplaatst door Joske:

Aankomstmelder geeft de achterliggende rijweg vrij voor overig verkeer.
Volgens mij kan je deze direct na een wisselstraat leggen, maar dan moet je wel gebruik maken van deze module.
Bij lange treinen zal pas bij verlaten van de laatste wagon de rijweg vrijgegeven worden.
Brengt me weer bij de volgende vraag:
Hoe lang moeten de bezetmelders zijn?

Beste Jos,

Nee, de rijweg wordt vrijgegeven zodra de melder geactiveerd wordt, dus niet als de trein de wisselstraat verlaten heeft.

Er zijn twee "wegen naar Rome" mogelijk":

de werking van de melder inverteren (Raptor optie), dan wordt de melding pas verwerkt op het moment dat de melding is vervallen, let op: je moet er wel zeker van zijn dat de melding niet heel even wegvalt, bij aard detectie makkelijk te realiseren met een condensatortje en een weerstandje, bij stroomdetectie weet ik dat niet zo één, twee, drie.

gebruik maken van een afsluitmelding: rijwegen waarin de kritische wissels liggen, af sluiten zolang de melder actief is (ook een Raptor optie)

Groet, Anne W

Anne,

Ik heb bewust de vraag gesteld onder het kopje:
"081 Aankomstmoment pas na het einde van de S88 melding"
Ik vermoed hier dus een vrijgeven van de rijweg zodra de S88 NIET meer wordt gemeld.
Daarom is ook mijn vervolgvraag hoe lang het detectiestuk moet zijn, maw heeft Raptor een vertraging als er een lange wagon over het detctiestuk staat.

Groet Jos

Ik maak een foutje, het topic gaat over melder inverteren, dus het eerste gedeelte gaat over het "gevaar" van deze optie en het tweede is een alternatief.

Groet, Anne W

Anne,

De oplossing met een condensator om een "melding" even te laten hangen lijkt me wel mogelijk.
Wat voor condensator? waarde?
en hoe zit dit geschakeld?
En wat doet de weerstand?

Groet Jos

Beste Jos,

Weet ik niet, gewoon uit proberen, dat spul kost niet veel, tenminste als er een electronica winkel in de buurt zit, een zeer veel wetend persoon, Madlab, leest ook mee, die kan je wel aangeven welke combinatie je moet hebben.

De weerstand gebruik je om de condensator langzaam "vol" te laten lopen, waardoor de spanning op het meldpunt ook slechts langzaam oploopt.

In vaktermen heet dit een RC Combinatie, wordt veel gebruikt om iets langzaam vol of leeg te laten lopen.

Groetjes, Anne W

Beste Jos,

Je heb helemaal gelijk. Ja, de Aankomstmelder via 081 gaat (naar keuze) pas in als de S88 melding weer van '1' naar '0' gaat. En ja, als de contactrail "niet lang genoeg" is dan is hulp mogelijk dmz weerstand en condensator.

Dit is al gedaan door een klant waarvoor destijds 081 ontwikkeld was. Ik moet aan hem vragen wat deze waarden zijn. Aangezien de goede man geen "emailer" is gaat dit iets langer duren.

Het heeft niet zo veel zin om zelf opnieuw de waardes te "proberen" want dat koste ons ook de nodige tijd om dat uit te vogelen.

Wordt vervolgt.

Mvg Mark

Beste Jos,

Mark vraagt me het volgende antwoord te plaatsen: een condensator van 22 pFarad en een weerstand van 22 MOhm.

Groet, Anne W

1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126
behpsw:Mstand33

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
Re: 081 Aankomstmoment pas na het einde van de S88 melding
« Reactie #1 Gepost op: 09:oktober:2012, 13:58:57 »

Reactie van Hans Woltering

Nu heb je bijvoorbeeld ook de module (melding pas op het einde van de melding gebruiken, dus als de trein volledig gepasseerd is). Deze module heb ik geactiveerd, en nu krijg ik achter heel veel opties in al bestaande menu's een extra J/N te staan. Het is echter lastig om uit te vogelen hoe het precies zit.

Hans Woltering

Reactie van teunis

Lees bovenstaande (of onderstaande) mails eens.
Is het dan duidelijker, zo niet, dan reageren.

teunis

1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
Re: 081 Aankomstmoment pas na het einde van de S88 melding
« Reactie #2 Gepost op: 10:oktober:2012, 13:49:51 »

Reactie van AnneW:

Ondanks het feit dat ik redelijk veel ervaring heb met deze materie, zit ik nog geregeld te puzzelen en duurt het soms een hele tijd voor ik de meest logische, maar ook meest mooie combinatie gevonden heb, op de Silberberg 2 Strecke van de MSG Den Bosch heeft het een jaar geduurd voor ik het echt mooi had.

Voor 081 heb ik een getest, maar nog niet in de praktijk ingebouwd voorbeeld: een overweg, hij gaat dicht door hem op te nemen in een wisselstraat die er voor ligt, je kunt hem weer open doen met een stuurmelder die op een afstand na de overweg ligt die tenminste de lengte heeft van je langste trein, maar dat heeft het nadeel dat bij korte treinen de overweg te lang dicht blijft.

De oplossing is 081, ik maakt een melder ter plaatse van de overweg die minimaal 2 maal zo lang is als de overweg breed is, maar ook minimaal zo lang als de afstand tussen de 2 "binnenste" wielstellen van de langste wagon.

Deze melder wordt de stuurmelder om de overweg weer te openen, maar omdat we 081 gebruiken wordt de melder pas actief als het laatste wielstel de melder heeft verlaten, en de overweg gaat open redelijk direct na de laatste wagon.

Proberen en daardoor ervaring opbouwen is de beste methode.
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.116 seconden met 34 queries.