raptor-forum.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: 022 Snelheidcorrecties per blok en per lok  (gelezen 296 keer)

Anne W

• Raptor ID 000462 en ID 000050 (demo)
    • Bekijk profiel
022 Snelheidcorrecties per blok en per lok
« Gepost op: 21:januari:2014, 16:20:34 »

Deze module wordt in de catalogus als volgt omschreven:

Met deze module kunnen snelheidscorrecties worden aangebracht voor elke
trein individueel voor elk blok. Ter ondersteuning van hoge snelheidslijnen
(TGV, ICE etc) of lagere snelheid in gebogen sporen, bijvoorbeeld.

Ik gebruik deze module onder andere om de twee treinen die op het hoofdspoor rijden en ook de berg baan opgaan, op de berg baan langzamer te laten rijden en om doorgaande treinen langzamer door het hoofdstation te laten rijden.

Deze module is nu op mijn verzoek uitgebreid, er ontstond een vraag bij mij om de optrekvertraging per lok en per blok tijdelijk te kunnen uitschakelen, die vraag ontstond omdat:

mijn paradebaanvakken, waar de treinen op volle snelheid rijden, tussen twee schaduwstationnetjes liggen, deze onzichtbare en slecht bereikbare schaduwstationnetjes worden, naast de stopmelder, extra beveiligd met een stroomloos stuk rails.

dit stroomloze stuk rails gebruik ik ook om de loks op volle snelheid te laten vertrekken, simpel door de schakeling voor het weer onder stroom zetten van het stroomloze stuk middels een schakeldecoder op te nemen in de uitgaande wisselstraat met een flinke tijdsvertraging, waar door Raptor het optrekproces heeft uitgevoerd voordat de trein echt vertrekt.

ik ben nu ook bezig om mijn treinen van een extra sleper te voorzien zodat ze minder last hebben van stilstaan door "stroomgebrek", zo ook mijn V100 met 2 Silberlingen, waarvan 1 met stuurstand, onder dat stuurstandsrijtuig zit al een sleper, dus deze verbonden met de lok, klaar is kees.

alleen mijn stroomloze stukken zijn korter als de afstand tussen de sleper van de lok en de sleper van het stuurstandrijtuig, dus geen geforceerde stop en ook geen uitgesteld vertrek meer, de trein kwam optrekkend het paradebaanvak op.

probleem voorgelegd aan Raptor en binnen 24 uur kreeg ik een bericht dat het geregeld was, afgelopen Houten is mijn Raptor voorzien van de nieuwe software, vandaag getest en het werkt, de snelheid gaat zonder optrekvertraging in één keer naar kruissnelheid.

voor deze uitbreiding heeft Raptor module 022  gebruikt, als je nu "31" invult, is de optrekvertraging uitgeschakeld tot de volgende aankomstmelding, dan wordt hij automatisch weer ingeschakeld.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.138 seconden met 20 queries.