raptor-forum.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

De Digitale SpoorKraam
Promoten en verkopen van digitale componenten voor modelspoor treinen van alle schalen, 2 rail en 3 rail systemen.

Verkoop en advies over:
- Raptor digitale centrale
- LDT Littfinsky Daten Technik decoders, boosters, etc
- Viessmann lichtseinen / armseinen
- ESU lokdecoders
- Advies en demo's aan huis
- Hulp (aan huis) bij ombouw van analoog naar digitaal
- minicursus ombouwen loks van analoog naar digitaal van de merken: Marklin, Fleischmann, ROCO, Lima, etc
- onderhoud aan loks en treinen
- inbouw van wagon verlichting

Beste Geïnteresseerde
Vragen naar info en/of bestellingen kunnen worden gedaan door een mail te sturen naar:
info@dedigitalespoorkraam.com

Voor de bestelling van LDT produkten kan u terecht bij de volgende webshop van  www.dedigitalespoorkraam.nl
- Levering LDT artikelen direct uit voorraad
- Voor 14.00 uur besteld en daarna betaald is morgen in huis!

v

Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: SpDrs60-USB Kookboek Reacties  (gelezen 2662 keer)

Teunis

• Administrator/Beheerder
  • het leven spoort beter via rails
    • Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
Re: SpDrs60-USB Kookboek Reacties
« Reactie #30 Gepost op: 24:mei:2013, 07:47:50 »

Beste Aad

Wil je de omschrijving dan in dit topic zetten?
Ik wil het ook graag weten hoe dat moet, ik werk echt met windows 8, maar dat zal het principe niet anders maken.

Alvast bij voorbaat bedankt.

teunis
1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126
behpsw:Mstand33

Anne W

• Raptor ID 000462 en ID 000050 (demo)
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 24:mei:2013, 11:16:21 »

Beste Hans,

Mocht je een Toshiba computer hebben dan is het heel makkelijk, vlak nadat je de aanknop hebt aangezet verschijnt er een regeltje waarin ook staat "F12 Bootmanger", F12 drukken en je krijgt een keuzeschermpje, ga naar USB en druk op enter.

Het heeft dus niets te maken met Windows, maar met de basissoftware van je computer en dat heet "Bios" (dat zal iets betekenen als basic initial operating software)

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 24:mei:2013, 12:02:11 »

De afkorting BIOS staat voor "Basic Input/Output System".

Je kunt elke computer zien als een drie-traps raket. De microprocessor in de computer doet de "lancering".

De eerste trap wordt afgevuurd nadat de computer wordt aangezet en voert een stukje software uit dat de BIOS heet. De BIOS test of het RAM geheugen wel helemaal goed bij z'n hoofd is, of en hoeveel Harde Schijven, CD stations enz op de computer aanwezig zijn en waar. Maar vooral HOE en WAAR(bijvoorbeeld vanaf de USB) de tweede trap afgevuurd moet worden met het Operating Systeem(OS). Hoewel de BIOS "software" is behoord het tot de "hardware" van de computer(PC). De BIOS heeft dus NIETS te maken met Windows of Linux. De BIOS kan voor elk merk PC en model totaal anders in elkaar steken. :-(

Zodra de eerste trap(BIOS) de juiste tweede trap met het OS(Windows of Linux) afvuurd dan "stoot de eerste trap af". Maw, de BIOS software is NIET meer aktief met het starten van de tweede trap, wat zichtbaar is als het starten van Windows of een Linux(Knoppix) operating systeem.

De derde trap wordt steeds door de gebruiker afgevuurd met het starten van een applicatie. Onder Windows is een derde trap bijvoorbeeld Koploper(het beste programma voor dit OS) en onder Knoppix-Linux het SpDrs60 programma.

Zoals bekend van de Apollo vluchten mogen daarna alle raket-trappen vrolijk in zee storten terwijl de Raptor-capsule gewoon blijft doorbliepen met 40.000 kilometer per uur.

Ter lering ende vermaak...

Mvg Mark
« Laatst bewerkt op: 24:mei:2013, 12:07:06 door Mark »
ID000003

AAD

• Raptor ID 000228
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 24:mei:2013, 13:14:03 »

Beste Henk, Teunis en anderen

Ik zal proberen om de werkwijze uit te leggen voor het opstarten van de SpDrs60 USB stick uitgaande van een ACER 5750
computer met Windows 7

1e Computer uitzetten
2e Opnieuw starten en gelijktijdig de F2 [links boven van het toetsenbord in mijn geval ] knop indrukken
     de tekst voor het juiste nummer F1 ,F2 ,F3 e.d staat links onder in het beeldscherm aangegeven
3e Nu krijg je een blauw scherm met tekst
     Kies met de pijltjes bovenin de map BOOT je kan nu niet meer werken met de muis maar met de pijltjes onder       
     de toets Shift
     Nu zie je waarmee de computer eerst opstart
     Bij mij staat op nummer 1 HDD:ST9500????? daaronder verschillende USB poorten en de CDrom
     Met de onderstaande aanwijzing kan je dit wijzigen [F5 en F6 ]
4e Nu is het zaak dat je weet in welke USB poort je de stick gaat steken
     In mijn geval zit hij links [ USB HDD ] onder de netwerkpoort
     Anders wordt het uitproberen b.v Stick in een poort en opstarten dit net zolang tot je de juiste usb poort hebt gevonden
5e Als je de poort op nummer 1 hebt gezet volg dan de aanwijzing die onderin het scherm is aangegeven
     In mijn geval F10 Save en Exit
     Er verschijnt een klein scherm druk op Yes en dan Enter
6e  Computer uitzetten en opnieuw starten met de stick in de juiste poort
      Als hij start moet hij gelijk het programma van de stick laten zien zo niet probeer dan een andere usb poort
      Net zo lang tot je de juiste poort te pakken hebt

Ik hoop dat je hieraan iets heb zo niet stop de computer onder je arm en ga naar de winkel mij hebben ze goed geholpen
Henk sterkte ik hoor wel als het gelukt is gr aad   

PS geredigeerd door teunis, webbeheerder, met dank aan Aad
« Laatst bewerkt op: 24:mei:2013, 14:16:40 door AAD »
Raptor ID 000228

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 11:februari:2014, 17:36:03 »

Er is een nieuw broncode bestand beschikbaar waarin o.a. de lokregelaar Dtcltiny functionaliteit werkend is gemaakt. Deze staat nu onder http://www.raptor-forum.nl/index.php?topic=250.msg819#msg819

Tevens is het aantal Wifi verbindingen standaard verhoogd/beschikbaar voor 3 tablets tegelijkertijd.

Voor de kokchefs onder ons; Neem een nieuwe (extra) 8GB stick en doe daarop het hele kookproces van het kookboek opnieuw. Dan heb je de oude (stick)versie nog voor vergelijking met de nieuwe...

Mvg Mark

P.S. De mensen die een kant-en-klare stick gekocht hadden kunnen deze gewoon komen omruilen. Maar wel ZELF de railplan-data (*.spdrs60 bestand) van de in te leveren stick afhalen en terugkopieren (via een tussen USB-stick of zo) op de nieuwe...
« Laatst bewerkt op: 11:februari:2014, 19:42:30 door Mark »
ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 06:juni:2017, 14:27:36 »

De laatste versie voor Spdrs60_for_Raptor is te downloaden vanaf  www.raptor-digital.eu/spdrs60_for_raptor_20170218.tar.bz2

In combinatie met Raptor firmware Rel.1714 of hoger is wel interessant want dan kan men op het scherm zien wat de klaargelegde route is (in kleur groen) en waar de trein rijdt(in kleur geel).

De versies hoeven niet gelijk te zijn want alles is terugwaarts compatibel. Echter de geel/groen route indicatie werkt alleen als alles is geupdated...(Zowel SpDrS60 als de Raptor firmware)

In de nieuwe SpDrS60 software is het nu ook mogelijk om meerdere (Raptor)bloknamen per "icoon" mee te geven, handig bij gebruik van "meerdere bloknamen per spoor" in het Raptor baanplan.

Het is ook mogelijk om van een sein aan te geven of deze een ERTMS-sein betreft maar is meer als experiment bedoeld (als een trein een route aldaar heeft wordt het sein op het scherm zichtbaar, anders niet. Kan ook handig zijn bij toepassing van "meerdere bloknamen per spoor" in het Raptor baanplan, overigens...)

Mvg Mark
ID000003
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.096 seconden met 21 queries.