raptor-forum.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: 001 REMmelders naar kruipsnelheid  (gelezen 702 keer)

Teunis

• Administrator/Beheerder
  • het leven spoort beter via rails
    • Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
001 REMmelders naar kruipsnelheid
« Gepost op: 28:december:2011, 17:35:33 »

Remmelders naar Kruipsnelheid bij nadering van een "rood" signaal (Hp0).

Normaal activeert de STOPmelder een trein om zelf te remmen, gebaseerd op de eigen remkarakteristiek van de ingebouwde decoder. Als de lok uitgerust is met een simpele decoder (bijvoorbeeld oude delta van MA) dan zal de lok (trein) met een "ruk" stilstaan.
Extra invoeren van de S88 terugmelders kunnen worden ingezet als REMmelder. De rem  procedure van de trein die onderweg is naar het volgende Hoofdsein, dat op ROOD staat, wordt dan geinitieerd op het moment dat de Remmelder wordt geactiveerd. De trein remt dan af over een grotere afstand tot het Hoofdsein.

Voor een verdere beschrijving zie onderstaande link.

http://www.raptor-forum.nl/RaptorHandleidingen/Afremmen%20met%20remmelders.pdf

In combinatie met Module 002 wordt dit ook uitgevoerd voor treinen die zijn voorzien van een (oude en simpele) decoder, welke geen afrem karakteristiek ingebouwd hebben. Bijvoorbeeld voor lok's met een Delta decoder.

Deze REMmelder kan worden gecombineerd met de terugmelders zoals de ROODmelder en de AANKOMSTmelder.

Teunistreinen:
De module Remmelders naar Kruipsnelheid bij nadering van een "rood" signaal (Hp0)
(001) heb ik gewaardeerd als Noodzakelijk.
« Laatst bewerkt op: 11:februari:2015, 22:28:47 door Joad »
1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126
behpsw:Mstand33

Joad

• Raptor ID 002736
    • Bekijk profiel
Re: 001 REMmelders naar kruipsnelheid
« Reactie #1 Gepost op: 14:februari:2015, 13:48:37 »

Van Teunis:

Beste Geert

Hierbij de extra modulen. Het zijn er 8 geworden. Over de resterende 2 kunnen we nog nadenken welke dat zou kunnen zijn.
Je kan in het raptorforum kijken welke extra modulen er zijn en welke je zou willen hebben.
Ik had no 021 ook voor je bedacht, maar Marco vond dat nog niet nodig voor iemand die net begint.

In de bijlage staan de coden voor het activeren van de extra modulen.
Ook staat uitgelegd hoe je de coden kan invoeren.

Als ik jou was dan zou ik alleen de extra modulen 001 en 012 invoeren.
Daarna kan je de remmelders invoeren.
Denk er daarbij om dat je de remmelder moet invoeren van het blok waar de lok aankomt, of naar toe gaat
Dus bij een rijweg van 1 naar 2, moet je de remmelder invoeren van blok 2
van 2 naar 3, remmelder invoeren van blok 3
etc.

Probeer maar eens.
Na het invoeren, kijk eens naar het effect!
Meld me het effect als je het hebt gedaan.

Groeten van teunis, veel plezier.

Joad

• Raptor ID 002736
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 14:februari:2015, 13:49:04 »

Van Geert

Hallo Teunis,

Het is gelukt, de treinen remmen mooi af en staan daarom eerder stil. Maar af en toe mist het systeem een stopmelding denk ik, dan gaat het verkeerd. Dan komen ze samen in het zelfde blok.
Wat kan dat zijn?

Groeten Geert

Joad

• Raptor ID 002736
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 14:februari:2015, 13:49:49 »

Van Teunis:

Beste Geert

Dat is leuk he?
Controleer eens de werking van alle terugmelders. Neem een lok, laat die rustog rondrijden en controleer dan de terugmeldingen in de Raptor. Je mag er niet 1 missen.

Joad

• Raptor ID 002736
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 14:februari:2015, 13:51:58 »

Van Geert:

Beste Teunis,

Ik heb alles gecontroleerd maar de twee Loks rijden nog niet goed. Heeft het zin om alles nog een keer opnieuw in te stellen. Kun jij de handleiding lokdecoders dcc programmeren doorsturen?
Bij het invoeren van de lokdecoders krijg je twee velden waar je gegevens moet invoeren welke gegevens moet in het eerste veld en in het tweede veld?
Ik heb inmiddels een derde lok voorzien van een decoder en getest hij werk prima. Deze wil ik programmeren. De coupeverlichting heb ik aangesloten op de paarse draad maar de verlichting brand niet moet ik die ook programmeren?

Graag jou reactie.

Groeten Geert

Joad

• Raptor ID 002736
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 14:februari:2015, 14:01:44 »

Hallo Geert,

om te programmeren met Raptor heb je module 072 nodig.

Zoals je kunt zien zijn jouw vragen en antwoorden onder het topic 001 REMmelders naar kruipsnelheid geplaatst. Heb je andere vragen dan worden deze onder het betreffende kopje geplaatst. Voor verdere uitleg over programmeren zie onderstaande links. Je kunt veel informatie uit het forum halen.

grz

Joad

http://www.raptor-forum.nl/index.php?topic=29.0
http://www.raptor-forum.nl/index.php?topic=492.0
http://www.raptor-forum.nl/RaptorHandleidingen/0B19-0%20Decoders%20programmeren%20met%20Raptor.pdf
« Laatst bewerkt op: 14:februari:2015, 14:16:59 door Joad »

Anne W

• Raptor ID 000462 en ID 000050 (demo)
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 16:februari:2015, 10:25:47 »

Beste Geert,

Als Raptor "remmen aan het leren is", dan is het belangrijk dat het "afremgewicht" in de decoder op (nagenoeg) "nul" staat, bij Märklin decoders is dit makkelijk in te stellen door het activeren van Functie 4, ik weet niet of DCC decoders ook zo'n functie hebben.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.14 seconden met 21 queries.