raptor-forum.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Raptor technologie op De SpoorParade  (gelezen 2091 keer)

MadLab-M

• Raptor ID000001
    • Bekijk profiel
Raptor technologie op De SpoorParade
« Gepost op: 05:september:2014, 10:36:40 »

Aangezien de "holding" van Raptor is ingehuurd door een gesubsidueerd project van de  Overheid zal de technologie van Raptor ook op de SpoorParade, www.spoorparade.nl, te bewonderen zijn.

Daar besturen wij een 24 vierkante meter simulatie baan, op basis van C-rail, waarop het onderzoeksproject van automatisch containervervoer over bestaand spoor wordt uitgebeeld.

Wij zijn niet geheel zonder trots dat wij zijn uitgeselecteerd als besturingsleverancier op basis van betrouwbaarheid en functionaliteit...

Details volgen...

MadLab

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
Re: Raptor technologie op De SpoorParade
« Reactie #1 Gepost op: 05:september:2014, 12:17:52 »

Besten,

De 28 stuks C-rail wisselaandrijvingen worden daartoe allemaal omgebouwd tbv wisselterugmeldbewaking(zoals o.a. gewenst door de opdrachtgever) via S88-ingangen, zodat mechanische wisselweigeringen worden gedetecteerd en gepareerd.

Een foto van EEn van de Rail-AGV's is te zien onder http://www.raptor-digital.eu/foto32.html en het aantal van deze in te zetten railvoertuigen loopt in de dubbele cijfers op de SpoorParade attraktie.

Mvg Mark
ID000003

jan

• Raptor ID0163
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05:september:2014, 18:46:32 »

Top !
Congratulations!
mooi dat er een waardering komt voor het produkt wat het verdient

grt
jan

GG van Leeuwen

• Raptor ID 001960
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05:september:2014, 21:40:12 »

Gefeliciteerd hiermee!!!!

mvg

Ge
Raptor ID 001960

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 09:september:2014, 12:09:28 »

Heren dank u. Maar er ligt nog helemaal niks, hoor. Nog niet eens "rails"...

Maar met de ombouw van de C-rail wisselaandrijvingen, ten behoeve van S88 aansluitingen, zijn wij voorlopig nog bezig. Zie de foto van een omgebouwde aandrijving "74491" V1.4 waarop elke eind-afschakelaar een witte draad aan EEn kant gesoldeerd is. De twee witte draden zitten aan de andere kant aan de twee respectievelijke stekkers voor in de S88 decoder. Let op de 5V1 ZENERDIODEs die in de stekkers gemonteerd zijn. De zenerdioden moeten met de "pijlpunt"/"Kathode" richting de S88 decoder zitten.

Met een aandrijving V1.3 kan dit ook zo worden gedaan.

Daarna de twee stekkers in een S88 decoder steken(maakt in principe niet uit waar maar aanbevolen is om een "eigen concequent nummersysteem" aan te houden) en Sys->TERUGMELDERTEST bekijken en de wissel schakelen, met de hand of digitaal. Dan is een correcte terugmelding te zien als een "01" of een "10". Staat er "00" of "11" in beeld dan staat de wissel "half" of "verkeerd" (en/of als deze niet van "01" in "10" veranderd en vice versa).

Voor zover ik weet moet de gebruikte S88 decoder een Marklin 6088 en/of Viessmann 5217 zijn. Ik weet niet of en hoe dit op andere merken S88 decoders gaat werken. (Wij gebruiken de 5217 op de SpoorParade).

Tot slot Raptor module 008 "Wissel terugmeldingen" en 118 "Wissel contra terugmeldingen(icm 008)" activeren een daarna voor ALLE wissels met deze ombouw de terugmeldwaarden voor de Krom- en Rechtstand instellen.

Daarna nooit geen omkijken meer naar, want de Raptor bewaakt daarna alles automatisch met herhaalpogingen en diagnose meldingen op het LCD-display. Lukt het de Raptor niet om de wissel(s) in de goede stand te krijgen dan blijft de desbetreffende trein(en) gewoon veilig staan.

Mvg Mark
« Laatst bewerkt op: 09:september:2014, 12:37:10 door Teunis »
ID000003

Teunis

• Administrator/Beheerder
  • het leven spoort beter via rails
    • Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #5 Gepost op: 09:september:2014, 12:38:36 »

Marco

Leuk! Een hele leuke opdracht voor het "spelen" met de raptor.
Maar wat ga je nu eigenlijk simuleren?

Kan ik daar bij nog een rol spelen?
Ik bedoel solderen kan ik ook, gratis en voor niets!

teunis
1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126
behpsw:Mstand33

MadLab-M

• Raptor ID000001
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09:september:2014, 15:14:54 »

Maar met de ombouw van de C-rail wisselaandrijvingen, ten behoeve van S88 aansluitingen, zijn wij voorlopig nog bezig.

Beste Mark,

Dat kan anders veel simpeler. De wisselaandrijving zonder ombouw rechtstreeks op een wisseldecoder aansluiten en daarna enkel de blauwe schakeldraden vanaf de wisselspoel, via de 5V1 zenerdiodes(in dezelfde polariteitrichting die je beschreef), doorverbinden met S88-ingangen.

Dus, je kunt deze week de rails aanleggen..

Madlab

johan48

• Raptor ID 474
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 09:september:2014, 17:09:01 »

Gefeliciteerd, leuk project.

Groet Johan

johan48

• Raptor ID 474
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 09:september:2014, 17:42:50 »

Gefeliciteerd, leuk project.

Groet Johan

Elok

• Raptor ID001446
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 09:september:2014, 18:06:16 »

Hoi Mark,

succes met de bouw van deze demonstratie-baan.

Wel een vraagje. Bij jouw wisselaanpassing laat je de eind-afschakelaars zitten. Mijn ervaring (en ook van mede clubleden) is dat bij een niet functionerende wissel, de eind-afschakelaar de oorzaak is. Deze eruit gehaald en de wisselaandrijving functioneerd weer. Daarom haal ik, net als mede clubleden, deze eind-afschakelaars er preventief uit (het is niet de vraag of, maar wanneer de wisselaandrijving kapot gaat. Ze hebben immers een niet al te beste reputatie, zie ook op het internet).
Is deze terugmelding ook te maken met aandrijvingen waarbij de eind-afschakelaars zijn verwijderd?

Groeten,
Marco

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 09:september:2014, 18:34:19 »

Hoi Mark,

succes met de bouw van deze demonstratie-baan.

Wel een vraagje. Bij jouw wisselaanpassing laat je de eind-afschakelaars zitten. Mijn ervaring (en ook van mede clubleden) is dat bij een niet functionerende wissel, de eind-afschakelaar de oorzaak is. Deze eruit gehaald en de wisselaandrijving functioneerd weer. Daarom haal ik, net als mede clubleden, deze eind-afschakelaars er preventief uit (het is niet de vraag of, maar wanneer de wisselaandrijving kapot gaat. Ze hebben immers een niet al te beste reputatie, zie ook op het internet).
Is deze terugmelding ook te maken met aandrijvingen waarbij de eind-afschakelaars zijn verwijderd?

Groeten,
Marco

Beste Marco,

In aandrijving V1.4 worden de eindafschakelaars "geblust" door een smd-component. Ik neem aan dat de bedoeling daarvan is dat de schakelcontacten daarvan niet meer zullen vervuilen en de aandrijving blijft functioneren.

Ja, het blijft dan nog steeds mogelijk om bij V1.4 (als bijV1.3) EN de eindafschakelaars "door-te-solderen" EN een aparte terugmelddraad aan te leggen (op de "midden-contacten"). Maarrrr dan moet je de schakelaars met draad extra bevestigen en/of "lijmen". Dat ging bij mij niet altijd eenvoudig (en ik kan het niemand meer aanraden bij V1.4, eigenlijk. Bij V1.3 ging dat nog wel maar V1.4 is een pokkewerk)

Nu is Marklin altijd coulant geweest in het rucksichtlos omruilen van shitty-aandrijvingen en uiteindelijk houd iedereen dan een V1.4 "park" over. Dan kan je de MadLab versimpeling nog proberen (die ik zelf ook nog moet testen.)

Mvg Mark
ID000003

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 10:september:2014, 15:00:33 »

De wisselaandrijving zonder ombouw rechtstreeks op een wisseldecoder aansluiten en daarna enkel de blauwe schakeldraden vanaf de wisselspoel, via de 5V1 zenerdiodes(in dezelfde polariteitrichting die je beschreef), doorverbinden met S88-ingangen.

Verhip, dat werkt nog ook!? :-)

Er kunnen wel wat "reacties" komen op de S88-ingangen als op dezelfde wissel-decoder (andere) wissels geschakeld worden. Maar daar hebben de modules 008 en 118 in principe weinig last van. Onder het mom: "het is beter om een goede stand heel effe af te keuren, dan een verkeerde stand goed te keuren..." Afgezien daarvan kan met module 098 "Terugmeld storingsfilters en omdraaien/inverteren instelling" de S88-filters van de wisselterugmeldaansluitingen altijd nog per wissel afzonderlijk een orde hoger ingesteld worden om dan helemaal van alle ongewenste "reacties" af te zijn.

Kortom, is allemaal 1000 keer beter dan wisselaandrijvingen te moeten ombouwen!

Mvg Mark
ID000003

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #12 Gepost op: 10:september:2014, 18:06:59 »

Vraag aan MadlabM

Kan je een schets maken hoe dat dan aangesloten wordt.
Ik snap oa niet, waarom je zegt dat je "De wisselaandrijving zonder ombouw rechtstreeks op een wisseldecoder aansluiten" zegt, want dat doe je toch altijd?
Elke wisselaandrijving heeft dan dus 5 aansluitingen?
2 blauwe, een gele en 2 witte voor de terugmelding?
Maar in welke draad zitten dan de zener dioden? Wat doen die zenerdioden? En waarom?

teunis

Die het naadje van de kous wil weten!
1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126

Elok

• Raptor ID001446
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 10:september:2014, 18:11:02 »

Hoi Mark,

dank voor je reactie.
In diverse fora op internet vond ik verschillende reacties op de 74491 wisselaandrijving. Na verwijdering van de eind-afschakelingen waren problemen opgelost of het regelmatig moeten verwisselen van de wisselaandrijving.

Op de website van Littfinski vond ik nog een schema voor het aansluiten van een wisselterugmelding (voor wissels met eind-afschakeling): http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_819.pdf
Uiteraard met LDT apparaten en de eind-afschakelingen mogen dus niet verwijderd zijn.

Groeten,
Marco

Teunis

• Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #14 Gepost op: 10:september:2014, 18:30:27 »

Op de website van Littfinski vond ik nog een schema voor het aansluiten van een wisselterugmelding (voor wissels met eind-afschakeling): http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_819.pdf
Uiteraard met LDT apparaten en de eind-afschakelingen mogen dus niet verwijderd zijn.

Hallo Marco en Marco

Dat is mooi, maar ik krijg het idee dat niet de werkelijke situatie wordt teruggemeld. De terugmelder krijgt nu toch alleen maar een puls, namelijk die van de wisseldecoder?

Of is het zo dat de  eind afschakeling van de wisselaandrijving bij het bereiken van de "eind"stand een contact met de massa maakt en dat terugmeld aan de terugmeld bus?

teunis.

Die wederom het naatje van de kous wil weten.

« Laatst bewerkt op: 11:september:2014, 09:35:05 door Teunis »
Pagina's: [1] 2   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.045 seconden met 20 queries.