raptor-forum.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Raptor Interface en overige modules  (gelezen 1290 keer)

Joad

• Raptor ID 002736
    • Bekijk profiel
Raptor Interface en overige modules
« Gepost op: 09:februari:2015, 22:10:29 »

Hallo heren programmeurs,

ik heb de M/R-interface aangesloten en zonder gebruik te maken van een computer werkt het systeem zoals voor de aansluiting van de interface. Geen problemen dus, er kan worden gereden! De interface is juist aangeschaft om ook visueel (dus op een computer scherm) het automatisch te kunnen volgen met hier en daar een handmatige beïnvloeding. Het tekenprogramma werkt ook naar behoren, een layout kan worden gemaakt.
Echter, nadat in mijn geval de rs232-usb kabel is aangesloten en de SRCP server de correcte uitlezingen geeft, verwacht ik uiteraard enige interactie Raptor versus computer te zien. Ik gebruik een Rosoft WDD en Rosoft S88SD16-N. Tijdens het ontwerp van de elektrische componenten in het tekenprogramma kunnen deze niet worden geselecteerd, maar ook een generiek component geeft niet het gewenste en verwachte resultaat.

Graag jullie gefundeerde voorstel/mening.

grz

Joad

« Laatst bewerkt op: 13:februari:2015, 16:42:43 door Joad »

Joad

• Raptor ID 002736
    • Bekijk profiel
Re: Raptor Interface en overige modules
« Reactie #1 Gepost op: 16:februari:2015, 23:16:05 »

Hallo afwezigen,

na 8 dagen proberen, herconfigureren, internet raadplegen en zoeken naar antwoorden is het gelukt om de Raptor interface en mijn pc met elkaar te laten communiceren. Het programma werkt en nu wordt het voor mij zaak om veel ervaring op te doen.

grz

Joad

Anne W

• Raptor ID 000462 en ID 000050 (demo)
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 16:februari:2015, 23:41:09 »

Beste Joad,

Ik snap iets niet, maar ik heb geen ervaring met het "tekenen" van een baanplan, maar de beide Rosoft producten zijn gewone Motorola wisseldecoders en gewone stroomdetectie/S88 terugmelders, dus of het beestje nu Rosoft of Märklin of LDT of Viessmann heet, maakt toch niets uit lijkt me.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 17:februari:2015, 10:11:58 »

Beste Joad,

Mooi dat het werkt. :-)

Waar ik echter nu nieuwsgierig naar ben geworden is:

a) Wat was nou het "probleem"?
b) En wat was uiteindelijk de "oplossing"?

En noem maar rustig de technische "mannen" en "paarden"... ;-)

BVD!

Mvg Mark
ID000003

johan48

• Raptor ID 474
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 17:februari:2015, 13:46:18 »

Beste Joad,

ik ben geen programmeur, ik volg jouw ervaringen en successen met grote belangstelling ( ik ben dis onzichtbaar aanwezig).

groet Johan

Teunis

• Administrator/Beheerder
  • het leven spoort beter via rails
    • Bekijk profiel
    • Raptor forum bestaande
« Reactie #5 Gepost op: 17:februari:2015, 15:34:24 »

Een probleem zou kunnen zijn dat teunis geen minicursus heeft gegeven.
In feite is alle info aanwezig maar is niet duidelijk wanneer welke info gebruikt moet worden.
Teunis
1e HoofdRaptor ID000338 (Main Raptor); 2e HoofdRaptor ID002010; Hand/interface Raptor ID000126
behpsw:Mstand33

Joad

• Raptor ID 002736
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 17:februari:2015, 15:38:48 »

Hoi allen,

@Mark, ik ben een beginnende Raptor gebruiker, enthousiast door de mogelijkheden van het systeem, maar wel met mijn eigen invulling. Daar hoort voor mij ook een stukje visualisatie bij. Daarom heb ik de Raptor interface in een vroeg stadium aangeschaft, oftewel bij de 1e bestelling. In het subtopic 'een beginnende gebruiker etc' kan je eea meelezen.
Nadat de Raptor interface werd aangesloten, was de pc software aan de beurt. Uiteraard volgens de gebruiksaanwijzing. De kant-en-klare usb stick liet zich niet uitpakken en ik zal met Teunis tzt hierover contact hebben. Via internet het programma 'Knoppix' opgezocht en samen met het kookrecept en de files op de usb stick een werkend exemplaar gemaakt. Separaat moest een CD worden gemaakt om het pc systeem naar MS-DOS te krijgen. Een railplan tekenen ging zonder problemen, alleen meldingen met en aan Raptor bleven uit. De gegevens op de pc monitor waren echter wel volgens de handleiding.
In de handleiding staat ook duidelijk vermeld dat het niet uitmaakt welke wissels je selecteert, maar je probeert dan alle variabelen uit te sluiten inclusief ervaringen van mede Raptor gebruikers. Er zijn helaas maar weinig Raptorianen die hierop gereageerd hebben. Maar het MOET en ZAL werken, dus verder zoeken, niet waar? Door een toevalligheid stond Raptor in HALT (rode led) toen ik weer aan het railplan was gaan sleutelen. Ik had slechts 3 wissels gemaakt met verschillende adressen. Ik realiseerde mij dat Raptor minimaal in RUN (gele led) moet staan om de wissels aan te sturen. Hierna reageerden alle wissels op mijn inputs. Uiteraard naar BEDRIJF (groene led) en Raptor deed wat het moest doen en op de pc monitor schakelden de wissels keurig mee. Terug naar RUN (gele led) en de testbaan verder ingetekend. Dat werkte niet naar behoren. Dan maar verder terug naar HALT (rode led), pc restart, SPDRS60 opbouwen, RUN alles werkt, BEDRIJF alles werkt nog steeds. Uiteraard de verbindingskabel RS232-USB los gemaakt en vervolgens weer vastgemaakt, maar deze acties hadden geen negatief resultaat, het bleef werken.

Conclusie: in MIJN situatie start ik de SPDRS60 software op als Raptor zich in HALT (rode led) bevindt.

Vraagje: de SPDRS60 software is veel uitgebreider. Waarom is gekozen voor deze beperkte uitvoering?

http://www.raptor-forum.nl/index.php?topic=507.0

@Johan, ik probeer mijn ervaringen te delen op het forum. Soms heb je een succesje, soms een teleurstelling. Wel probeer ik het maximale eruit te halen :-).

grz

Joad

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 17:februari:2015, 19:07:34 »

Beste Joad,

Mark zal hier wel zijn commentaar opleveren, de crux met de stick is dat je de computer niet laat opstarten vanaf de harde schijf maar vanaf de stick, is een instelling in de Bios, bij mijn Toshiba is het nog makkelijker want die vraagt vraagt of je door wilt gaan met de normale procedure of dat je wat anders wilt (F12 Go to Bootmanager)

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Arend

• Raptor ID001970
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 17:februari:2015, 23:01:23 »

Beste Joad,

Ook ik volg je vorderingen met grote belangstelling, ik ben alleen door drukke werkzaamheden niet altijd in staat om te reageren.Ik loop nog een dag of 6 op je achter, maar ik  hoop dat dan ook bij mij de raptor en pc communiceren.

groet Arend
Groet Arend

Raptor ID001970

Anne W

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 17:februari:2015, 23:54:05 »

Om in de Bios te komen moet je voordat de computer Windows begint op te starten op een functietoets drukken, die de "setup facility" geeft, bij mij Toshiba en de Samsung van mijn vrouw is dat F2.

Groet, Anne W

Mark

• Raptor ID000003
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 19:februari:2015, 13:02:45 »

Beste Joad,

Het is juist dat als bepaalde PC-hardware een SpDrs60-USB stick niet direct starten wil, dat het dan inderdaad een zwaar technisch zoekplaatje kan gaan worden. Zoals alle (overigens corrrecte) "boot" opmerkingen van mede-Raptorianen. (Dat is ook de reden dat wij de SpDrs60-RPI in de leveromvang hebben zitten waarbij de computer, Rapsberry Pi, en de SpDrs60 software op elkaar afgestemd zijn. Kortom altijd starten.)

Als overigens het SpDrs60-systeem start dan zoek deze altijd de verbinding met de Raptor-interface op en stuur dan het "aan" commando naar de Raptor zodat (initieel) de status "gele" led wordt. Dat gezegd hebbende, besefte ik zelf eigenlijk niet dat als de Raptor led weer "rood" wordt dat het klikken op wissels dan niks doet. Geen probleem als je dat weet (en het is ook logisch) maar verwarrend inderdaad als je in het begin de zaak aan de praat probeert de krijgen en je dan aan "alles'" nog twijfelt...

Het feit dat de laatste versie van SpDrs60 niet (op)genomen is, blijkt beschamend simpel. Ondergetekende snapt geen bal van C++ object-georienteerd programmeren waar SpDrs60 in geschreven is... :-(
De eerste SpDrs60 versie die ik gemodificeerd heb was versie 0.4.3(stokoud) omdat deze nog "dichtbij" de structuur stond van de communicatie laag SRCP. SRCP is geschreven in C en daar weet ik toevallig wel "iets' van. ;-)
De SpDrs60 versie 0.5.2 (die je nu gebruikt) leek nog redelijk op dat van 0.4.3 dus was die "upgrade" niet zo moeilijk. Echter de structuur van versie 0.5.7 (die ik ook GRAAG wil) wijkt verschrikkelijk af van 0.5.2 en dat is de reden dat het nog niet doorgevoerd is.

Nu dient zich de hamvraag aan; "waarom moet SpDrs60 eigenlijk aangepast worden aan Raptor?". Het antwoord is simpel: omdat je anders de treinposities niet in het SpDrs60-scherm kunt zien... En dat komt omdat SpDrs60/SRCP ontworpen is om met "domme" centrales te praten die "geen verstand" van treinposities hebben... En laat de Raptor-centrale daarin nu een unieke trendsetter zijn. Dus moest er een communicatie-kanaal in SpDrs60/SRCP tevens "de andere kant op" aanwezig/geprogrammeerd zijn om de Raptor-berichten met treinposities "in tegengesteld richting" op het SpDrs60 beeldscherm te krijgen. Dat moesten wij dus zelf erin programmeren met de "kennis" waarover wij beschikken. Wij hadden natuurlijk nog de SpDrs60 "community" benaderd of zij het Raptor-interface-protocol in hun hogere versie zelf erin wilden zetten zodat SpDrs60 een grote vlucht kan nemen omdat qua bediening het dan lijkt alsof SpDrs60 ineens volledige trein-automatisering "erbij" gekregen heeft zodat het zich kan meten met de meest geavanceerde software op dit moment, door slechts een paar rake programeerregeltjes toe te voegen. Helaas is daar nooit op gereageerd.

Vandaar dat wij het zelf dan maar aangepast hebben (in versie 0.5.2) en die distribueren en hopen dat er ooit nog eens een (Open Source) C++ programmeur opstaat die versie 0.5.7 in een paar dagen tijd ook opwaarderen kan... (Wij willen er zelfs deels voor betalen.)

Mvg Mark
ID000003

Joad

• Raptor ID 002736
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 19:februari:2015, 17:47:12 »

Mark,

bedankt voor je antwoorden. Samen met de gebruikersgroep (wij allen) probeer ik Raptor te installeren, te gebruiken en te delen met de rest van de wereld. Hierdoor wordt m.i. de drempel lager om een Raptor aan te schaffen en worden wij wijzer van de uitdagingen die er toch zijn.

grz

Joad
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.055 seconden met 22 queries.